Tytuł pozycji:
Religiousness and coping with stress among students of medical and non-medical faculties
Introduction: Religiousness is present in everyone's life. Jaworski divides it into personal, in which God occupies a central and terminal place, and apersonal, characterized by the lack of contact between the subject and the object of religiosity. A stressful situation may trigger a number of reactions. The element of faith also imply the way an individual deals with stress.Aim of the study: The aim of the study was to establish the relationship between the religiosity of students and the ways of coping with stress.Material and methods: The study was conducted in 2021, 277 students took part in it. The method was diagnostic survey and questionnaire. The research tools were: the proprietary questionnaire and the scales: Mini - COPE, PSS-10 and SRP.Results: A higher level of personal religiosity concerned students of medical faculties, a lower level of social studies students, and the lowest level of engineering and technical students.More than half of the respondents (52.7%) felt stress at a high level. The field of study, age or place of residence did not significantly differentiate the level of stress experienced by students.Men experienced low levels of stress more often. People declaring a higher level of personal religiosity more often, in difficult situations, chose strategies for coping with stress, such as positive re-evaluation and turning to religion.Conclusions: Strategies of coping with stress among the surveyed students depended on their age, gender, place of residence and personal religiosity.
Wstęp: Religijność obecna jest w życiu każdego człowieka. Jaworski dzieli ją na personalną, w której Bóg zajmuje miejsce centralne i terminalne oraz apersonalną, charakteryzującą siębrakiem kontaktu pomiędzy podmiotem a przedmiotem religijności. Sytuacja stresowa może wywoływać szereg reakcji. Element wiary również implikuje to w jaki sposób jednostka radzi sobie w kontakcie ze stresorem. Cel pracy: Celem pracy było ustalenie związku pomiędzy religijnością studentów a sposobami radzenia sobie ze stresem.Materiał i metody: Badanie zostało przeprowadzone na przestrzeni 2021, wzięło w nim udział 277 studentów. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i techniką ankiety. Narzędzia badawcze stanowiły: autorski kwestionariusz ankiety oraz skale: Mini - COPE, PSS-10 i SRP.Wyniki: Wyższy poziom religijności personalnej dotyczył studentów kierunków medycznych, niższy studentów kierunków społecznych, a najniższy studentów kierunków inżyniersko-technicznych. Ponad połowa ankietowanych (52,7%) odczuwała stres na poziomie wysokim. Kierunek studiów ani wiek czy miejsce zamieszkania nie różnicowały istotnie nasilenia stresu odczuwanego przez studentów. Niskie nasilenie stresu odczuwali częściej mężczyźni. Osoby deklarujące wyższy poziom personalnej religijności częściej w sytuacjach trudnych wybierały strategie radzenia sobie ze stresem takie jak: pozytywne przewartościowanie i zwrot ku religii. Wnioski: Strategie radzenia sobie ze stresem wśród badanych studentów zależały od ich wieku, płci, miejsca zamieszkania oraz religijności personalnej.