W celu zbadania współczesnego kontekstu historycznego, wplecionego do relacji osobistej Ingeborg Bachmann i Paula Celana, praca ta łączy analizę czterech listów, które stanowią część korespondencji dwóch liryków opublikowanej w 2008 roku po tytułem „Herzzeit”. Praca stawia sobie za zadanie zbadanie tematycznych dominant w korespondencji dwóch najważniejszych poetów niemieckojęzycznych po 1945 roku, Ingeborg Bachmann i Paula Celana. Analizując listy, w których od początku do końca było miejsce na dramat, można prześledzić rozwój relacji nie tylko zakochanych w sobie kobiety i mężczyzny, lecz także poetów i pisarzy.Można przypuszczać, że tekst listu z jednej strony stanowi źródło osobistej relacji między zakochanymi, którzy dyskutują o miłości, separacji, refleksji, przyjaźni, obecności i nieobecności, a z drugiej strony jest dokumentem rozmowy między korespondentami na temat literatury, języka, sztuki, polityki i światopoglądów. Opierając się na tym, praca ma również na celu analizę struktury i treści listów.We wstępie przedstawiono krótki zarys biograficzny losów obu autorów oraz ówczesny kontekst historyczny. Główna część pracy podzielona jest na sześć rozdziałów. Tematem pierwszego rozdziału jest opisanie korpusu pracy. W drugim rozdziale wyjaśniono pojęcie listu. W kolejnych rozdziałach pracy analizuję cztery wybrane listy z różnych okresów korespondencji. W trakcie analizy listy są badane pod względem zarówno treści jak i formy. Wyniki analizy są krótko skomentowane i podsumowane.
The aim of this thesis is to examine the contemporary historical context woven into the personal relationship between Ingeborg Bachmann and Paul Celan, the thesis puts together the analysis of four letters that are part of the correspondence of both authors “Herzzeit” published in 2008. The work aims to examine the thematic dominants in the correspondence of the two most important German-speaking poets after 1945, Ingeborg Bachmann and Paul Celan. By analysing the lists, in which there was room for drama from the beginning to the end, one can trace the development of relations not only between men and women in love with each other, but also poets and writers.It can be assumed that the text of the letter, on the one hand, is a source of a personal relationship between lovers who discuss love, separation, reflection, friendship, presence and absence, and on the other hand, it is a document of conversations between correspondents on literature, language, art, politics and worldviews. Based on this, the work is also aimed at analysing the structure and content of the letters.The introduction presents a brief biographical outline of the fate of both authors and the historical context of that time. The main part of the work is divided into six chapters. The subject of the first chapter is to describe the body of the work. The second chapter explains the concept of a letter. In the following chapters of the work, I analyse four selected letters from different periods of correspondence. In the course of the analysis, the lists are examined in terms of both content and form. The results of the analysis are briefly commented and summarized.
Die Arbeit macht es sich zur Aufgabe, die thematischen Dominante im Briefwechsel der beiden vielleicht bedeutendsten deutschsprachigen Lyriker nach 1945, Ingeborg Bachmann und Paul Celan, zu untersuchen. Das Thema der Arbeit ist für den Forschungsdiskurs relevant, weil sich die Analyse der Briefe, in denen es von Anfang an und bis zum Ende einen Platz für Dramatik gab, die Entwicklung der Beziehung nicht nur zwischen den Geliebten, sondern auch den Dichtern folgen lässt. In dieser Arbeit soll gezeigt werden, dass der Brieftext einerseits als die Quelle der persönlichen Beziehung zwischen Geliebten, die über Liebe, Trennung, Reflexion, Freundschaft, An- und Abwesenheit diskutieren, sowie andererseits als die Urkunde des Gesprächs zwischen Briefpartnern über Literatur, Sprache, Kunst, Politik und Weltansichten betrachtet werden soll. Die Einleitung widmet sich dem kurzen biographischen Überblick der Schicksale der beiden Autoren und dem zeitgeschichtlichen Kontext. Der Hauptteil der Arbeit wird in sechs Kapitel gegliedert. Im Mittelpunkt des ersten Kapitels steht die Darstellung des Korpus der Arbeit. Im Fokus des zweiten Kapitels steht die terminologische Klärung des Briefbegriffes. In weiteren Kapiteln der Arbeit setzte ich mich der Analyse vier ausgewählten Briefe aus den verschiedenen Korrespondenzphasen auseinander. Bei der Untersuchung werden unterschiedliche Aspekte des epistolaren Dialogs im inhaltlichen wie formalen Sinn gezeigt. Darüber hinaus wird die Struktur und Form des Brieftextes beschrieben. Ein kurzer Ausblick auf Ergebnisse der Analyse beschließt die Arbeit.