Tytuł pozycji:
Image and artistic mask vs character merchandising - protection of personal rights in the era of commercialization
- Tytuł:
-
Image and artistic mask vs character merchandising - protection of personal rights in the era of commercialization
Wizerunek i maska artystyczna a character merchandising – ochrona dóbr osobistych w dobie ich komercjalizacji
- Autorzy:
-
Chmielewska, Aleksandra
- Słowa kluczowe:
-
image, artistic mask, personal rights, image merchandising, commercialization, well-known person, right of publicity
wizerunek, maska artystyczna, dobra osobiste, image merchandising, komercjalizacja, osoba powszechnie znana, right of publicity
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca skupia się na tematyce ochrony wizerunku i maski artystycznej w czasach postępującej komercjalizacji dóbr osobistych. Pierwszy rozdział przybliża kwestie związane z prawem do wizerunku oraz niektóre problemy prawne, jakie wiążą się tą tematyką. Drugi rozdział poświęcam zagadnieniu maski artystycznej, a także rozważaniom na temat jej nieoczywistego miejsca w polskim porządku prawnym. Przedmiotem moich rozważań jest odniesienie regulacji prawno-autorskiej – w wyżej wymienionym zakresie – do coraz dalej posuwanego i powszechniejącego zjawiska character merchandisingu. Poruszenie wskazanego segmentu komercjalizacji prowadzi do szerszego omówienia tego zjawiska, a także analizy rozwoju rozumienia dóbr osobistych już od czasów rzymskich, aż do momentu zauważenia ich materialnego potencjału oraz wzrostu wykorzystania w celach odnoszenia finansowych korzyści. Rozważania oparte są o akty prawne, również te poprzednio obowiązujące, wraz z komentarzami, liczne monografie, publikacje, orzecznictwo sądów krajowych i zagranicznych oraz uzupełnione o osobiste stanowisko autorki. Choć poruszana tematyka nie jest tematem nowym w dyskursie prawniczym, pozostaje wiele kwestii, które wymagają głębszej analizy. Cyfryzacja społeczeństwa stawia nowe wyzwania wymagające wypracowania nowych rozwiązań.
The thesis focuses on the subject of protection of image and artistic mask in the era of progressive commercialization of personal rights. The first chapter introduces issues related to the right to the image and a few legal problems regarding this matter. The second chapter is devoted to the subject of artistic mask and deliberations of its non-obvious place in the Polish legal order. These considerations aim to apply copyright regulation - to the extent mentioned above - to the increasingly expanded and widespread phenomenon of character merchandising. Examining the specified segment of commercialization leads to a more comprehensive explanation of this phenomenon, as well as an analysis of the evolution of defining personal rights since Roman times, until their material potential is noticed and their use for financial gain increased. The deliberations are based on legal acts, including those previously applicable, along with commentaries, multiple monographs, publications, jurisprudence of national and foreign courts and are also complemented by the author's personal statements. Although the examined topics are not novel in the legal discourse, there are numerous issues still requiring more in-depth study. The digitization of society poses unique challenges demanding the development of new solutions.