Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„Życie dziewczyny na tym świecie to żywot gąsienicy”: Symbolika kobiecego wampiryzmu w „Carmilli” Sheridana Le Fanu

Tytuł:
„Życie dziewczyny na tym świecie to żywot gąsienicy”: Symbolika kobiecego wampiryzmu w „Carmilli” Sheridana Le Fanu
“Girls are caterpillars while they live in the world”: Symbolism of the Female Vampire in Sheridan Le Fanu’s Carmilla
Autorzy:
Ryba, Karolina
Słowa kluczowe:
vampire literature, Gothic fiction, Victorian era, gender and sexuality
literatura wampiryczna, literatura gotycka, epoka wiktoriańska, tożsamość płciowa i seksualność
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsza praca jest poświęcona analizie sposobu przedstawienia postaci wampirycznej przez Sheridana Le Fanu w „Carmilli.” Pierwszy rozdział omawia literaturę, która stanowiła podstawę dla powstania noweli oraz wcześniejsze zastosowania motywu wampira. W dalszej części rozdziału dokonuję analizy „Carmilli” jako tekstu reprezentatywnego dla gotyckiej literatury okresu wiktoriańskiego. Rozdział drugi rozważa i uzasadnia decyzję Le Fanu o zerwaniu z tradycją poprzez usytuowanie kobiety-wampira jako głównej postaci w fabule oraz wyjaśnia, w jaki sposób odrzucenie przez bohaterkę norm płciowych i jej alternatywna orientacja seksualna wnoszą wkład w wiktoriański dyskurs dotyczący tych tematów, toczący się w czasie powstawania noweli. Ostatni rozdział rozpatruje interpretację noweli, według której postać wampira jest traktowana przez autora z ambiwalencją poprzez omówienie przedstawienia śmierci wampirycznej bohaterki „Carmilli.” Ponadto, rozdział ten jest poświęcony rozważeniu roli wampira w tekście jako postaci, która egzystuje w stanie pośrednim pomiędzy życiem a śmiercią i omówieniu jej funkcjonowania jako narzędzia literackiego skłaniającego do kontemplacji śmierci.

This paper deals with the presentation of a vampire in Sheridan Le Fanu’s “Carmilla.” The first chapter discusses the literature which provided a foundation for Le Fanu’s novella and the previous applications of the vampire motif. Furthermore, it examines “Carmilla” as a text representative of the Gothic fiction of the Victorian period. The second chapter analyzes and gives the rationale for Le Fanu’s decision to break with tradition by placing a female vampire at the center of the story and explains how the character’s disregard of gender norms and her alternative sexual orientation contribute to the Victorian discourse on these subjects at the time of the novella’s writing. The concluding chapter focuses on the reading of the novella in which the vampire figure is regarded by the author with ambivalence by discussing the circumstances surrounding her death in the narrative. Moreover, this chapter elaborates on the role of the vampire in the novella as a character who exists in a state of suspension between life and death and its functioning as a means of inviting contemplation of mortality in the narrative.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies