Tytuł pozycji:
Plagiat muzyczny w perspektywie prawa autorskiego
The aim of this paper is to analyse the phenomenon of music plagiarism and to answer the question of the extent to which it is possible to sustain a balance between the protection of the creator’s rights and the freedom of artistic expression from the perspective of Polish copyright law. The inspiration to investigate this issue were the differences between the needs of the music industry on one hand and the artist that must deal with various dilemmas on the other. Therefore firstly, the terms of plagiarism and musical work were presented, the characteristics of the musical plagiarism were analysed and the reasons for similarities in the pieces of work were introduced. It was followed by the analysis of the premises of music plagiarism and the comparison of the civil and criminal liability that a plagiarist could be the subject of. Thirdly, music plagiarism was compared with derivative work, inspired work and independent work. Additionally, several tests from American cases of music plagiarism were introduced for the comparison. The last part of the paper contains a conclusion and attempt to answer the main question of the research.
Celem niniejszej pracy jest analiza zjawiska plagiatu muzycznego i odpowiedź na pytanie, w jakim stopniu jest możliwe z perspektywy przepisów prawa autorskiego zachowanie balansu pomiędzy ochroną praw twórcy a swobodą twórczości. Inspiracją do stworzenia tekstu była chęć zestawienia ze sobą z jednej strony potrzeby rozwoju przemysłu muzycznego, a z drugiej osoby twórcy i dylematów, z jakimi musi się zmagać. Dlatego po pierwsze scharakteryzowano pojęcie plagiatu i utworu muzycznego, przeanalizowano specyfikę naruszenia w muzyce, a także wskazano przyczyny, ze względu na które mogą pojawiać się zbieżności w utworach. Po drugie, analizie poddano przesłanki badanego zjawiska i rozpatrzono kwestię odpowiedzialności cywilnej i karnej, jaka może grozić plagiatorowi. Dalsza część pracy została poświęcona rozróżnieniu plagiatu muzycznego od dzieł zależnych, dzieł inspirowanych oraz dzieł samoistnych z muzycznymi cytatami. Dodatkowo w celu porównania wyróżniono szereg metod stwierdzania naruszenia utworzonych przez orzecznictwo amerykańskie. Ostatnia część pracy stanowi podsumowanie rozważań i zawiera próbę odpowiedzi na postawione pytanie badawcze.