Tytuł pozycji:
Modele biznesu przedsiębiorstw wysokiej techniki na przykładzie Apple.
Celem pracy jest przedstawienie istoty i typów modeli biznesowych przedsiębiorstw wysokich technologii oraz ocena modelu biznesowego firmy Apple. Podkreślono znaczenie modelu biznesowego przedsiębiorstwa oraz zastosowanie tego modelu do określenia mocnych i słabych stron firmy, w procesie formułowania misji. Analiza modelu pozwala na określenie rynków docelowych, źródeł przychodów oraz kosztów. Dokonano oceny modelu biznesowego firmy Apple, aby wyjaśnić źródła jej wiodącej pozycji na rynku. Określono szanse i zagrożenia, a także zalecenia, pozwalające na wzmocnienie pozycji przedsiębiorstwa w sektorze wysokich technologii. W badaniu wykorzystano metodę studium przypadku, opartą na danych wtórnych, o charakterze jakościowym i ilościowym. Informacje i dane pochodziły z czasopism naukowych, monografii i czasopism biznesowych prezentujących przypadek firmy Apple i jej rozwój, a także ze stron internetowych, biuletynów, blogów i raportów.
The main aim of the thesis is to present the essence and types of business models of high-tech companies and to evaluate the business model of Apple. It also addresses the importance of the business model to every enterprise and emphasizes the importance of utilizing it in order to define a business's strengths and weaknesses during determining a business mission, which leads to knowing the targeted markets, revenue sources, and costs that a firm is willing to bear. This research also identifies opportunities and threats as well as recommendations for Apple to thrive more in the high-tech companies' sector. A case study method was adopted, based on secondary data of qualitative and quantitative nature. The information and data were collected from academic journals, monographs, and business journals presenting the Apple case and its advancements, as well as from the company websites, newsletters, blogs, and reports.