Tytuł pozycji:
Funkcje kadry zarządzającej w kształtowaniu poziomu efektywności pracowników
The aim of the study was to check whether there is a relationship between the functions of the management staff and shaping the level of employee effectiveness.The research sample was composed of 100 employees of the corporate branch of one of the largest financial holding companies in the world. In the study it has been used a demographics questionnaire and 20 closed questions concerning the superior's character, employees’ comfort, motivation, assessment, development, and their responsibilities.Research has shown that the effectiveness and motivation of employees results from many determinants. It turned out that managers and the practices they use have a significant impact on the effectiveness and motivation of employees.A group of 46 employees demonstrated a significantly higher level of effectiveness and involvement. Employees who are treated fairly, supported, and the supervisor takes care to improve their qualifications and has an impact on the atmosphere in the team, like their job, come to work much more willingly and they contribute to achieving their own and the organization's goals.The second group of 54 contains employees, who demonstrated a much lower level of effectiveness and involvement in the team. Lack of appropriate competences, experience and knowledge on the the superior’s end, lack of trust and development opportunities as well as an unfavorable atmosphere can cause employees to be demotivated and achieve poorer performance at work.
Celem pracy było sprawdzenie, czy istnieje zależność między funkcjami kadry zarządzającej a kształtowaniem poziomu efektywności pracowników.Próba badawcza obejmowała 100 pracowników oddziału korporacyjnego jednego z największych holdingów finansowych na świecie. W badaniach zastosowano kwestionariusz składający się z metryczki oraz 20 pytań zamkniętych dotyczących cech przełożonego, komfortu pracowników, ich motywowania, oceniania oraz rozwoju i zakresu obowiązków.Badania wykazały, że efektywność oraz motywacja pracowników zależy od wielu determinantów. Grupa 46 pracowników wykazała istotnie wyższy poziom efektywności oraz zaangażowania. Pracownicy, którzy są sprawiedliwie traktowani, wspierani, a przełożony dba o podnoszenie ich kwalifikacji i ma wpływ na atmosferę panującą w zespole, przyczyniają się do osiągania zamierzonych celów swoich i organizacji. Grupę 54 osób utworzyli natomiast pracownicy wykazujący znacznie niższy poziom efektywności oraz zaangażowania w zespole. Brak odpowiednich kompetencji, doświadczenia i wiedzy ze strony przełożonego, brak zaufania i możliwości rozwoju oraz niesprzyjająca atmosfera może powodować, że pracownicy są zdemotywowani i osiągają gorsze wyniki w pracy.