Tytuł pozycji:
Historism and the Political in Ibrahim the Mad by Turan Oflazoğlu
- Tytuł:
-
Historism and the Political in Ibrahim the Mad by Turan Oflazoğlu
Historyzm i polityczność w Ibrahimie Szalonym A. Turana Oflazoğlu
- Autorzy:
-
Kajka, Michał
- Słowa kluczowe:
-
turkish theatre, turkish drama, Turan Oflazoğlu, Ibrahim I, Ibrahim the Mad, Deli İbrahim, the Political, historism, turkish play
teatr turecki, dramat turecki, Turan Oflazoğlu, Ibrahim I, Ibrahim Szalony, Deli İbrahim, polityczność, historyzm
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Ibrahim Szalony autorstwa Turana Oflazoğlu został po raz pierwszy wystawiony i opublikowany w 1967 roku, przynosząc autorowi rozgłos oraz rozpoczynając jego spektakularną karierę artystyczną w Turcji. Biografia żyjącego w XVII wieku sułtana Ibrahima I posłużyła pisarzowi do rozwinięcia refleksji na temat kategorii władzy. Uwypuklając i nadając znaczenia ciągom wydarzeń, Ibrahim Szalony polemizuje ze współczesnym dyskursem historiograficznym, a w szczególności z obecną w nim nowożytną koncepcją władcy jako jednostki odpowiedzialnej za rozwój swojego państwa. Sztuka wykazuje, że szaleństwo jest konstruktem społecznym, który służy jako forma opresji wobec odmiennej jednostki. Niniejsza praca dekonstruuje dyskurs historyczny dotyczący sułtana Ibrahima I oraz, analizując poszczególne elementy świata przedstawionego w dramacie, przybliża sposób funkcjonowania kategorii polityczności w sztuce Oflazoğlu.
With the premiere of Ibrahim the Mad staged in 1967, the artistic career of its author Turan Oflazoğlu has started, bringing him exuberant fame and publicity in Turkey. The biography of Sultan Ibrahim I, who lived in the 17th century, was used in the play to develop broader overview on the category of power. Granting and emphasizing senses to historical events, Ibrahim the Mad disputes with the contemporary historiographic discourse, particularly the modern concept of a ruler as an individual being that is responsible for the development of his state. The tragedy shows that madness is a social construct which serves as a form of oppression against an outstanding individual. This paper deconstructs the historical discourse on Sultan Ibrahim I and, by analyzing the various elements of the drama’s represented world, describes the way in which the political performs in Oflazoğlu's play.