Tytuł pozycji:
Motywacja polskich konsumentów do zakupu produktów rynku koreańskiej muzyki popularnej
Thanks to millions of sold albums and international brand cooperation, K-pop industry has become a truly global phenomenon, influencing also Polish market. Insane popularity of K-pop products bring opportunities and data to analyse consumers behaviour and theirs motivation behind decision to make this particular purchase. The goal of this thesis is to explore how K-pop drives buyers motivation and purchasing trends among polish consumers. Qualitative methods were used in the research proces. The study was performed on 12 consumers who are fans of Korean popular music (K-pop). The research technique used was an individual in-depth interview assisted by projective method. The research uses the Censydiam framework on human purchasing motivations. Drawing on Cencydiam’s approach and analysis of in-depth interview, it is concluded that hedonic and altruistic motives are the underlying reasons driving consumption decisions in the K-Pop fan-circle.
Dzięki milionom sprzedanych albumów i współpracą z międzynarodowymi organizacjami, branża K-popowa stała się prawdziwie globalnym fenomenem. Rosnąca popularność gatunku muzycznego jakim jest k-pop na świecie i w Polsce skłania do zastanowienia się nad konsumentem i jego motywacjami do zakupu produktów rynku k-popowego. Celem pracy jest rozpoznanie motywacji zakupowych polskiego konsumenta będącego odbiorcą produktów rynku koreańskiej muzyki popularnej. Zrealizowano go sięgając po podejście jakościowe. Przeprowadzono wywiady pogłębione z 12 konsumentami, będącymi fanami koreańskiej muzyki popularnej. Zastosowaną techniką badawczą był indywidualny wywiad pogłębiony wspomagany metodą projekcyjną. W badaniu wykorzystano model Censydiam dotyczące ludzkich motywacji nabywczych. Ustalono, że motywy altruistyczne i hedonistyczne są podstawowymi pobudkami podejmowania decyzji konsumpcyjnych w kręgu fanów K-Popu.