Tytuł pozycji:
The role of transferable competencies in the process of career shaping
Celem pracy magisterskiej jest identyfikacja roli kompetencji transferowalnych w procesie kształtowania kariery zawodowej. Rozdziały teoretyczne zawierają przegląd literatury dotyczącej zagadnienia kompetencji transferowalnych oraz procesu kształtowania kariery zawodowej z punktu widzenia pracodawców i pracowników. Badania empiryczne (ilościowe) miały na celu zbadanie, czy badani mają świadomość użyteczności kompetencji transfero-walnych, jakie znaczenie im przypisują, czy starają się rozwijać te kompetencje, a także jak postrzegają znaczenie rozwoju tych kompetencji ich pracodawcy. Badania kwestionariuszowe zostały przeprowadzone na próbie 150 respondentów zróżnicowanych pod względem płci, wieku, wykształcenia, miejsca pracy i częstości zmian zatrudnienia. Wyniki badań ukazały, że dla większości badanych kompetencje transferowalne mają istotne znaczenie – szczególnie kompetencje społeczne, osobiste i analityczne. Znacząca część respondentów zadeklarowała, że stara się rozwijać swoje kompetencje transferowalne nawet w przypadku, gdy ich obecnie stanowisko nie daje im takich możliwości. Ponadto ponad połowa badanych wskazała, że w ich miejscach pracy rozwój kompetencji transferowalnych jest uznawany za równie istotny jak kompetencji specyficznych – niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa.
The aim of this Master’s thesis is to identify role of transferable competencies in the process of career shaping. Theoretical chapters cover literature review related to transferable competencies and career shaping process from employers’ and employees’ perspective. The purpose of empirical research was to explore awareness of transferable competencies’ utility and the significance attributed to them by participants, to examine if they try to develop these competences and to find out if employers support their endeavours. The study used questionnaire as a research tool and was conducted with a sample of 150 respondents, who were diversified in terms of gender, age, educational background, workplace and frequency of job changes. The results demonstrated that transferable competencies are important for the majority of participants – in particular social, personal and analytical competencies. Significant part of respondents stated that they try to develop their transferable competencies even if their current position doesn’t give them a chance to do it. Moreover, more than half of participants indicated that transferable competencies development is perceived as important as specific competencies development in their workplaces, regardless of their organisation size.