Tytuł pozycji:
The image of Silesia and Silesians. Individual and media perceptions.
The purpose of the study is to show the problem of Upper Silesian identity embedded in the perspective of social communication and in the field of journalistic studies. It arose from the need to analyze how Silesians feel they are perceived by the national media and what image of Silesia is presented by selected Polish publishers. The debate over the identity of Silesians is significant and has a huge impact on how the region's community perceives itself and is perceived on the national stage. Two types of research were conducted in this paper - an in-depth interview and media content analysis. Their purpose is to gain knowledge about what image of Silesia is portrayed in the media according to the region's residents, and how the national media actually portray Silesia and Silesians.
Celem pracy jest ukazanie problematyki tożsamości górnośląskiej osadzonej w perspektywie komunikacji społecznej oraz w zakresie studiów dziennikarskich. Powstała z potrzeby przeanalizowania tego, jak Ślązacy czują się postrzegani przez ogólnopolskie media oraz tego, jaki wizerunek Śląska jest przedstawiany przez wybranych polskich wydawców. Debata na temat tożsamości Ślązaków jest znamienna i ma ogromny wpływ na to jak społeczność regionu postrzega się i jest postrzegana na arenie ogólnopolskiej. W pracy zostały przeprowadzone dwa rodzaje badań - wywiad pogłębiony oraz analiza treści medialnych. Ich celem jest zdobycie wiedzy na temat jaki wizerunek Śląska jest przedstawiany w mediach według mieszkańców regionu oraz jak w rzeczywistości media ogólnokrajowe ukazują Śląsk i Ślązaków.