Tytuł pozycji:
Transport accessibility of the Rzeszow Functional Area
The aim of these diploma thesis was to present research of communication availability level inside the urban functional area of Rzeszow (ROF). After the characterization of it and overviewing regional communication system, the author presented results of his analysis via plenty of figures. Time availability to Rzeszow was shown on choropleth map on the example of public transport and private car in rush hour and also in the evening, from 11 communes places of the functional area. Subsequently, the author checked the quantity of public transport connections to central city in late evening hours and on Saturdays. On the basis of this data (from 2017-2018) particular communes have been assessed in terms of public transport availability. Problematic areas have been designed. Next, the obtained result was presented with regard to commuting to workplace in region. Colclusions from the report comparing public transport in main functional areas in Poland were also quoted. Different aspect of ROF availability analysis was number of connections to communes centres in morning hours. Another point of the thesis was transport services quality rate among the ROF area. For this purpose empirical research on specific transport companies and data available on websites were used. The author refered also to the results of the survey attached to ROF strategical document. Quality of the transport was rated in the basis of bus stop infrastructure conditions and their availability. The last issue described by the author was the analysis of ROF strategical documents regarding: doagnosed communication problems, designated changes directions in the organisation of transport, planned investments in the region and sources of funding. The chapter ends with description of one of the biggest communication projects in last years which was the Subcarpathian Aglomeration Railway launching. The result of the thesis is high rate of competitiveness of public transport defining regarding journey to Rzeszow in most part of the ROF area. The highest rated transport company was PKS Rzeszow. Low level of transport integration and worse offer for citizens at free days and at late evening hours were classified in general as the fault in quality of their services. 5 areas with worse accessibility was designed. Big part of them is placed in southern upland part of the country. Reached journey time results were correlated with main layout of communication routes in ROF. The author reckons that discussed area of survey has good perspectives in terms of improvement of inside communication of functional area, for example because of dynamic regional development of Rzeszow and local government effectiveness in getting external funds. Final conclusion is observation of good communication availability of the area and necesserity of taking actions in respect: of its further development – for example in village communes Lubenia and Lancut, transport integration, local road system modernisation and launching more connection among communes.
Celem pracy było zbadanie poziomu dostępności komunikacyjnej wewnątrz miejskiego obszaru funkcjonalnego Rzeszowa (ROF). Autor, po jego scharakteryzowaniu i omówieniu układu komunikacyjnego regionu, przeszedł do zaprezentowania wyników swoich badań na licznych rycinach. Na kartogramach pokazano dostępność czasową do Rzeszowa za pomocą transportu zbiorowego i samochodu osobowego w godzinach szczytu komunikacyjnego oraz wieczorem, z miejscowości 11 gmin obszaru funkcjonalnego. Następnie, autor sprawdził liczbę połączeń transportem publicznym do miasta centralnego w godzinach późno-wieczornych i w soboty. Na podstawie tych danych (z lat 2017-2018) poszczególne gminy zostały ocenione pod względem dostępności komunikacji zbiorowej oraz wyznaczono obszary problemowe. Następnie, osiągnięty wynik został przedstawiony w kontekście dojazdów do pracy w regionie. Przytoczono również wnioski z raportu porównującego transport publiczny w głównych obszarach funkcjonalnych w Polsce. Innym aspektem analizy dostępności ROF było badanie liczby połączeń w godzinach porannych do siedzib poszczególnych gmin. Kolejnym punktem pracy była ocena jakości usług przewozowych na terenie ROF. Do tego celu posłużono się badaniami empirycznymi na wybranych firmach przewozowych oraz dostępnymi informacjami na stronach internetowych. Odniesiono się również do wyników badania ankietowego zamieszonego w dokumencie strategicznym ROF. Jakość transportu została również oceniona na podstawie stanu infrastruktury przystankowej i dostępu do niej. Ostatnim omówionym zagadnieniem przez autora była analiza dokumentów strategicznych ROF pod kątem: zdiagnozowanych problemów komunikacyjnych, wyznaczonych kierunków zmian w organizacji transportu, planowanych inwestycji w regionie oraz źródeł finansowania. Rozdział kończy opis jednego z największych przedsięwzięć w zakresie komunikacji w ostatnich latach jakim jest uruchomienie Podkarpackiej Kolej Aglomeracyjnej. Wynikiem pracy jest określenie wysokiego stopnia konkurencyjności transportu publicznego w dojazdach do Rzeszowa na większości obszaru ROF. Najwyżej ocenioną firmą przewozową został PKS Rzeszów. Do mankamentów w zakresie jakości usług zaliczono przede wszystkim niski stopień integracji transportu oraz gorszą ofertę dla mieszkańców w dni wolne od pracy oraz późnym wieczorem. Wyznaczono 5 obszarów o gorszej dostępności, z których duża część położona jest w południowej, wyżynnej części obszaru. Osiągnięte wyniki czasu jazdy były skorelowane z układem głównych szlaków komunikacyjnych w ROF. Autor uważa, że omawiany obszar badań ma dobre perspektywy pod względem poprawy wewnętrznego skomunikowania obszaru funkcjonalnego z uwagi m. in. na dynamiczny rozwój regionu miejskiego Rzeszowa i skuteczność samorządów w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych. Wnioskami końcowymi jest stwierdzenie dobrej dostępności komunikacyjnej obszaru oraz konieczności podjęcia działań w zakresie: dalszego jej rozwoju m.in. w gminach wiejskich Lubenia i Łańcut, integracji transportu, modernizacji lokalnej sieci drogowej oraz uruchomienia większej liczby połączeń wewnątrz gmin.