Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza działań wspierających studentów z niepełnosprawnościami na polskich uczelniach wyższych

Tytuł:
Analiza działań wspierających studentów z niepełnosprawnościami na polskich uczelniach wyższych
Analysis of the support services for students with disabilities at Polish higher education institutions
Autorzy:
Butkiewicz, Sylwia
Słowa kluczowe:
students with disabilities, Polish higher education institutions, inclusive education, accessibility
studenci z niepełnosprawnościami, polskie uczelnie wyższe, edukacja włączająca, dostępność
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Studenci z niepełnosprawnościami stanowią integralną część społeczności studenckiej na większości polskich uczelniach wyższych. W celu zapewnienia konstytucyjnego prawa do edukacji z poszanowaniem zasady równości, uczelnie zobowiązane są do podejmowania działań mających wspierać studentów z niepełnosprawnościami oraz zapewniać dostępność wszystkich aspektów działalności uczelni. Podejściem teoretycznym o szczególnym znaczeniu w kontekście kształcenia akademickiego osób z niepełnosprawnościami jest edukacja włączająca. W oparciu o tę ideę, niniejsza praca podejmuje zagadnienie działalności jednostek odpowiedzialnych za realizację wsparcia studentów z niepełnosprawnościami na polskich uczelniach publicznych i niepublicznych. Dokonano analizy działalności uczelnianych jednostek świadczących wsparcie studentom z niepełnosprawnościami w zakresie ich struktury, funkcjonowania, charakterystyki beneficjentów pomocy, dostępności (architektonicznej, edukacyjnej, proceduralnej, społecznej i komunikacyjno-informacyjnej) uczelni oraz trudności i perspektyw rozwoju badanych organów. Na podstawie uzyskanych wyników przygotowano wykaz rekomendacji, których zastosowanie może przyczynić się do zwiększenia oferty wsparcia studentów z niepełnosprawnościami.

Students with disabilities are an integral part of the student community of the majority of Polish higher education institutions (HEIs). In order to ensure the constitutional right to education with respect to the principle of equality, HEIs are responsible for implementing measures to support students with disabilities and ensuring accessibility of all aspects of HEI activities. A theoretical approach of particular relevance in the context of academic education for persons with disabilities is inclusive education. On the basis of this concept, this paper addresses the activities of units responsible for providing support to students with disabilities at Polish public and non-public HEIs. An analysis was made of the activities of HEIs units that provide support to students with disabilities in terms of their structure, functioning, characteristics of support beneficiaries, accessibility (architectural, educational, procedural, social and communication and information) of HEIs, as well as difficulties and perspectives of development of the surveyed institutions. From the obtained results, a list of recommendations was prepared, the application of which may contribute to the improvement of support offered to students with disabilities.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies