Tytuł pozycji:
Wykorzystanie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w muzeach
Powstanie instytucji muzeum jest łączone z greckim Museíonem, czyli „świątynią Muz”, mitologicznych patronek nauki i sztuki. Tam właśnie spotykali się starożytni greccy uczeni, aby toczyć dyskusje. Na przestrzeni wieków instytucja ta ewoluowała, a każde wydarzenia dziejowe wpływały na jej misję i sposób funkcjonowania. Na kształt współczesnego muzeum silnie oddziałuje rozwój nowoczesnych technologii, a instytucje muzealne coraz chętniej wdrażają je do swojej oferty. W niniejszej pracy dokonano przeglądu wybranych projektów muzealnych wykorzystujących wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość, aby zbadać cele i przebieg wdrażania tych technologii w instytucjach muzealnych. Wnioski te pogłębiono o analizę doświadczeń muzealników biorących udział w procesach ich wdrażania.
The institution of museum originates from the Ancient Greek Museíon, or “the temple of the Muses”, mythological goddesses of science and the arts. Museíon was a place where the Greek scholars would meet to discuss or contemplate. Over the centuries, the institution, its mission and methods of functioning have evolved. Modern museum is strongly influenced by the development of emerging technologies. The number of cultural institutions implementing new technologies is increasing. This paper reviews selected projects using virtual or augmented reality in order to learn about the goals and the process of implementing such technologies. The conclusions were extended with the analysis of the experience of museum professionals involved in the process.