Tytuł pozycji:
Father Mateusz Bembus’, S.J., views on church schism and proposals for reconciliation with the Orthodox Church
The Synod of the Greek Catholic Bishops in Lviv of 1629 was one of the
attempts to bring about an agreement between two Eastern-rite Christian
denominations in the Polish-Lithuanian Commonwealth - the Orthodox
Church, which had been present in Ruthenia for centuries, and the newly established Greek Catholic Church which stemmed from the proclamation of the Brest Union (1596). Efforts for the union undertaken by Metropolitan
Józef Welamin Rutski and King Sigismund III Wasa did not bring abouot the
expected results, and one of the few concrete effects of the congress was the sermon
of the Jesuit from Krakow, Mateusz Bembus, preached on the day of the
opening of the synod. The text of the speech is known from two 17th-century
editions, which were published just a few months apart in Kraków and Lviv.
In this work, the Jesuit included a number of threads concerning the history of
Christianity and a proposal on how to break the church schism. The content
has been put into the classic structure of rhetorical speech, expressed in vivid
language and unusual arguments. The paper is a structural and content analysis
of Bembus’ work presented against the background of historical events.
Synod biskupów unickich we Lwowie z 1629 r. był jedną z prób doprowadzenia
do zgody dwóch chrześcijańskich wyznań obrządku wschodniego w Rzeczypospolitej
- obecnej na ziemiach ruskich od stuleci Cerkwi prawosławnej
oraz nowo powstałego w wyniku zawarcia unii brzeskiej (1596) Kościoła
greckokatolickiego. Podjęty z zaangażowaniem metropolity Józefa Welamina
Rutskiego i króla Zygmunta III Wazy wysiłek unijny nie przyniósł spodziewanych
rezultatów, a jednym z niewielu namacalnych owoców zjazdu stała się
homilia krakowskiego jezuity, Mateusza Bembusa, wygłoszona w dniu otwarcia
synodu. Tekst mowy znany jest z dwóch XVII-wiecznych edycji, jakie ukazały
się w odstępie zaledwie kilku miesięcy w Krakowie i Lwowie. W dziele
tym jezuita zawarł szereg wątków dotyczących historii chrześcijaństwa oraz
propozycję sposobu przełamania schizmy kościelnej. Całość ubrana została
w klasyczną strukturę mowy retorycznej, wyrażonej barwnym językiem i nietypowymi
argumentami. Studium stanowi analizę formalno-treściową pracy
Bembusa przedstawioną na tle wydarzeń historycznych, których dotyczy.