Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

American Circumstances and Chinese Character - The Issue of Identity in Amy Tans Novels

Tytuł:
American Circumstances and Chinese Character - The Issue of Identity in Amy Tans Novels
Amerykańskie okoliczności i chińska natura - tożsamość w powieściach Amy Tan
Autorzy:
Dudzik, Monika
Słowa kluczowe:
Ethnic fiction, women fiction, Asian American fiction, magical realism, identity, matrilineage, Chinese Americans, Amy Tan
Literatura mniejszości etnicznych, literatura feministyczna, literatura tworzona przez Amerykanów pochodzenia azjatyckiego, realizm magiczny, tożsamość, matriarchat, Amerykanie chińskiego pochodzenia, Amy Tan
Język:
angielski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Literatura tworzona przez autorów wywodzących się z mniejszości etnicznych odbiega formą od tradycyjnego zachodniego realizmu. Krytycy zauważają, że okres postkolonialny obnażył niezdolność typowo anglosaskich form narracyjnych do budowania tożsamości etnicznej ze względu na brak interakcji między kulturami. Tradycyjny realizm jest niewystraczający ponieważ nie zapewnia odpowiedniej formy ekspresji dla narracji oralnej, która uwzględnia obecność elementów folklorystycznych oraz dominuje wśród kultur wschodu. Współistnienie pomiędzy przeszłością i teraźniejszością dodatkowo uniemożliwia zbliżenie fikcji do świata rzeczywistego. Autorzy wywodzący się z mniejszości etnicznych często modyfikują zachodnie formy narracji wpisując elementy fantastyczne, typowe dla swoich kultur, w realistyczne ramy czasowe oraz otoczenie. Tendencja ta jest nazywana realizmem magicznym i jest charakterystyczna dla literatury amerykańskich mniejszości.Amerykanie azjatyckiego pochodzenia tworzą wieloetniczny krajobraz Stanów Zjednoczonych. Nie reprezentują jednolitej społeczności przez co pozostają w swoich własnych kręgach kulturowych. Często określa się ich jako mniejszość modelową ze względu na wysoką asymilacje i niską przestępczość. Wielu badaczy obserwuje również pewne odsunięcie się azjatyckich diaspor od pozostałych mniejszości co skutkuje jej zmarginalizowaniem w dyskursie etnicznym. Warto zauważyć, że kobiety wywodzące się z mniejszości azjatyckiej są dodatkowo narażone na wykluczenie społeczne ponieważ często odrzucają tradycyjne wartości reprezentowane przez te społeczności.Amy Tan jest amerykańską autorką chińskiego pochodzenia, która skupia się na problemie tożsamości używając elementów typowych dla realizmu magicznego. Poprzez wykorzystanie narracji dialogowej skupia się nie tylko na problemach międzypokoleniowych ale również prowadzi polemikę z patriarchalnym społeczeństwem Chin. W mojej pracy prześledzę jak Tan postrzega tożsamość etniczną przy użyciu trzech powieści – „Klub szczęścia”, „Sto tajemnych zmysłów” oraz „Żona kuchennego boga”. W pierwszym rozdziale skupię się na krytycznym podejściu do realizmu magicznego oraz przyjrzę się społeczności azjatyckiej w Ameryce. Następnie przejdę do folkloru w powieściach Tan, aby później omówić wpływ wspomnień na obraz Chin. Ostatni rozdział poświęcę przyjrzeniu się roli matriarchatu oraz relacji matka-córka.

Ethnic fiction deflects the traditional mode of realism which can be interpreted as an inability of Western literature to reflect different senses of reality and identity. Critics observe that the lack of interactions between the Eastern and the Anglo-Saxon cultures can be partially responsible for maladapted modes of reality in ethnic fiction. Minority writers often modify Western forms of narrative in order to incorporate folklore elements from their indigenous cultures. Folk stories are usually derived from oral narratives that cannot be properly adapted to typically Anglo-Saxon literary conventions. That is why, authors from diasporic communities incorporate fantastical elements into realistic frameworks to create a specific mode of narration that enables them to weave oral elements into a written narrative. It is also worth noticing that maladaptation of traditional realism facilitates the coexistence between the past and the present that is also typical for this type of narratives. This literary convention is called magical realism and is quintessential for American ethnic fiction.Amy Tan is a Chinese American author who portrays an issue of identity by the means of magical realism. She uses a dialogical narration to focus on intergenerational problems between mothers and daughters of Chinese descent. Moreover, Tan defies the traditional patriarchal structure of Chinese family by positioning the mothers as the ones who pass the cultural heritage to their offspring. In my thesis I will examine how Amy Tan perceives the notion of identity in her three novels – The Joy Luck Club, The Hundred Secret Senses, and The Kitchen God’s Wife. The first chapter revolves around a more critical approach to magical realism as well as an overall role of Asian Americans in American literature. In the second chapter, I will focus on folklore elements in Tan’s novels while the third chapter will examine how the mothers’ memories influences the image of China. Lastly, I will discuss a role of matrilineage and sisterhood in the novels.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies