Tytuł pozycji:
"Zabveniju ne podlezhit" : blockade of Leningrad in documents of the epoch and in contemporary public perception
- Tytuł:
-
"Zabveniju ne podlezhit" : blockade of Leningrad in documents of the epoch and in contemporary public perception
"Забвению не подлежит" : blokada Leningradu w dokumentach epoki oraz we współczesnym odbiorze społecznym
- Autorzy:
-
Abassy, Małgorzata
- Data publikacji:
-
2022
- Słowa kluczowe:
-
pamięc
Putin
trauma
Rosja
culture
Russia
memory
kultura
- Język:
-
polski
- ISBN, ISSN:
-
24514985
- Prawa:
-
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przywołany tytuł dokumentalnego tomu o blokadzie Leningradu w czasie II wojny
światowej wskazuje na imperatyw pamiętania o wydarzeniach, które zapisały się w pamięci
całego narodu. Rodzi też pytania o uzasadnienie nakazu niezapominania. Stawiane pytania
badawcze mają prowadzić do zidentyfikowania kluczowych elementów narracji - emocji,
które są aktywowane poprzez odwołanie się do konkretnych faktów historycznych. Wysnute
wnioski mogą stanowić punkt wyjścia do refleksji na temat skutków pamiętania - niepamiętania traumatycznych wydarzeń w życiu jakieś wspólnoty: etnicznej, narodowej, religijnej itp. Mogą również dostarczyć przesłanek teoretycznych do badań nad funkcjonowaniem
pamięci o tragedii jako narzędzia wywierania wpływu w relacji władza - społeczeństwo.
The aforementioned title of the documentary volume on the blockade of Leningrad
during the World War II emphasises the imperative to remember the events that were recorded in the memory of the entire nation. It also raises questions about the justification for
the non-forgetting order. The posed research questions are meant to lead to the identification
of key elements of the narrative - the emotions that are triggered by referring to specific historical facts. The drawn conclusions can be a starting point for reflection on the effects
of remembering - not remembering traumatic events in the life of a community: ethnic,
national, religious etc. They can also provide theoretical premisses for the research on the
functioning of memory about a tragedy as an influence tool in the relationship between the
authorities and society