Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

African dress, European fabrics, and Catholic fashion in Ghana

Tytuł:
African dress, European fabrics, and Catholic fashion in Ghana
Afrykański strój, europejskie tkaniny i katolicka moda w Ghanie
Autorzy:
Niedźwiedź, Anna
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Słowa kluczowe:
kolonializm
dress
Catholicism
odzież/strój
history of nakedness
colonialism
African wax print
katolicyzm
historia nagości
Ghana
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788323556107
Linki:
https://www.wuw.pl/product-pol-17207-Wymiary-antropologicznego-poznawania-Afryki-Szkice-z-badan-ostatnich-EBOOK.html  Link otwiera się w nowym oknie
http://katalog.nukat.edu.pl/lib/item?id=chamo:5428360&fromLocationLink=false&theme=nukat  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
This paper discusses the complex history behind today’s African dresses, especially those used in the context of African Christianity in contemporary Ghana, where the author conducted ethnographic fieldwork. The history of clothes and fabrics used broadly today as markers of African identity reveals the hybrid and changing character of fashion. The first part of the paper focuses on the history of nakedness as a concept framed by the missionaries’ imagination and the colonial hegemonic gaze on the “African body”. Then the process of “inventing clothes for Africans” is discussed with a special emphasis on the development of the African wax print. In the final part, examples of contemporary “African dresses” are analyzed in the context of today’s post-missionary lived Catholicism in Ghana. Clothes are used as markers of religious and ethnic identities; they also express hierarchies and form gender roles. Additionally, they are intimately connected with individual bodies, shaping them as tools in religious practices.

Artykuł omawia złożoną historię współczesnych strojów afrykańskich, zwłaszcza tych wykorzystywanych w kontekście afrykańskiego chrześcijaństwa we współczesnej Ghanie, gdzie autorka przeprowadziła badania etnograficzne. Historia ubiorów i tkanin szeroko dziś wykorzystywanych jako wyznaczniki afrykańskiej tożsamości ujawnia hybrydowy i zmienny charakter mody. W pierwszej części artykułu skupiono się na historii nagości jako koncepcji ujętej w ramy wyobraźni misjonarzy i kolonialnego, hegemonicznego spojrzenia na „afrykańskie ciało”. Ponadto omówiono proces „wynajdywania ubrań dla Afrykanów”, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju afrykańskiego wax print. W końcowej części przykłady współczesnych „strojów afrykańskich” są analizowane w kontekście postmisyjnego katolicyzmu przeżywanego w Ghanie. Ubrania są wyznacznikami tożsamości religijnych i etnicznych; wyrażają także hierarchie i formują role genderowe. Dodatkowo są ściśle związane z poszczególnymi ciałami, kształtując je jako narzędzia praktyk religijnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies