Tytuł pozycji:
African dress, European fabrics, and Catholic fashion in Ghana
This paper discusses the complex history behind today’s African dresses, especially those
used in the context of African Christianity in contemporary Ghana, where the author
conducted ethnographic fieldwork. The history of clothes and fabrics used broadly
today
as markers of African identity reveals the hybrid and changing character of fashion.
The first part of the paper focuses on the history of nakedness as a concept framed
by the missionaries’ imagination and the colonial hegemonic gaze on the “African body”.
Then the process of “inventing clothes for Africans” is discussed with a special emphasis
on the development of the African wax print. In the final part, examples of contemporary
“African dresses” are analyzed in the context of today’s post-missionary lived Catholicism
in Ghana. Clothes are used as markers of religious and ethnic identities; they also
express hierarchies and form gender roles. Additionally, they are intimately connected
with individual bodies, shaping them as tools in religious practices.
Artykuł omawia złożoną historię współczesnych strojów afrykańskich, zwłaszcza tych
wykorzystywanych w kontekście afrykańskiego chrześcijaństwa we współczesnej Ghanie,
gdzie autorka przeprowadziła badania etnograficzne. Historia ubiorów i tkanin szeroko dziś
wykorzystywanych jako wyznaczniki afrykańskiej tożsamości ujawnia hybrydowy i zmienny
charakter mody. W pierwszej części artykułu skupiono się na historii nagości jako koncepcji
ujętej w ramy wyobraźni misjonarzy i kolonialnego, hegemonicznego spojrzenia na
„afrykańskie ciało”. Ponadto omówiono proces „wynajdywania ubrań dla Afrykanów”, ze
szczególnym uwzględnieniem rozwoju afrykańskiego wax print. W końcowej części przykłady
współczesnych „strojów afrykańskich” są analizowane w kontekście postmisyjnego
katolicyzmu przeżywanego w Ghanie. Ubrania są wyznacznikami tożsamości religijnych
i etnicznych; wyrażają także hierarchie i formują role genderowe. Dodatkowo są ściśle
związane z poszczególnymi ciałami, kształtując je jako narzędzia praktyk religijnych.