Tytuł pozycji:
Analysis of cosmetic products known as "hair food"
W ostatnich latach ludzie zaczęli przywiązywać szczególną uwagę do pożywienia starając się, aby było ono odżywcze i jak najmniej przetworzone. Ten zdrowy trend ma również przełożenie na pielęgnację włosów i skóry głowy. Coraz częściej spotkać można preparaty zawierające dużą ilość produktów pochodzenia naturalnego. Produkty do pielęgnacji włosów potencjalnie zawierające dużą ilość składników odżywczych określane są mianem „hair food” lub „superfood”. Celem pracy była analiza produktów kosmetycznych – szamponów, odżywek i masek określanych przez producentów mianem „hair food” pod kątem zawartości składników dobroczynnie wpływających na stan włosów i skóry głowy. Badanie zostało przeprowadzone na 12 szamponach oraz 16 odżywkach/maskach do skóry głowy. Część analizowanych z produktów nie jest dostępna w Polsce. Analiza produktów kosmetycznych określanych jako „hair food” wykazała, że skład odżywek i szamponów jest porównywalny pod względem zawartości białek zwierzęcych (szampony:2, odżywki: 3), natomiast szampony są bardziej bogate jeśli chodzi o zawartość białek roślinnych (8) względem odżywek (4). Przegląd nie wykazał dodawania przez producentów składników mineralnych zarówno do szamponów, jak i odżywek. Tłuszcze roślinne są dużą grupą składników dodawanych do produkcji preparatów do pielęgnacji włosów. W szamponach można wyróżnić ich aż 9, natomiast jeśli chodzi o odżywki, to jest to najliczniejsza grupa (33). Wśród pożądanych dodatków pielęgnujących wyróżnić możemy również witaminy. Witamina A dostępna w odżywkach (2), witamina C występowała zarówno w szamponach (2), jak i odżywkach (1), witamina E dostępna w szamponach (3) i odżywkach (5), a także witamina B7, którą można było znaleźć w szamponach (2) oraz odżywkach (1). Odżywki wykazały większą zawartość tłuszczów roślinnych, natomiast zawartość białek i witamin była porównywalna zarówno dla szamponów, jak i odżywek
In recent years, people have started to pay special attention to food, trying to make it nutritious and as little processed as possible. This healthy trend is also reflected in the care of hair and scalp. Preparations containing a large amount of natural products can be found more and more often. Hair care products with the potential to contain a large amount of nutrients are referred to as "hair food" or "superfood".The aim of the study was to analyze cosmetic products - shampoos, conditioners and masks defined by manufacturers as "hair food" in terms of the content of ingredients that have a beneficial effect on the condition of hair and scalp.The study was conducted on 12 shampoos and 16 scalp conditioners / masks. Some of the analyzed products are not available in Poland.The analysis of cosmetic products called "hair food" showed that the composition of conditioners and shampoos is comparable in terms of the content of animal proteins (shampoos: 2, conditioners: 3), while shampoos are richer in terms of the content of plant proteins (8) compared to nutrients ( 4). The review did not find manufacturers adding minerals to both shampoos and conditioners. Vegetable fats are a large group of ingredients added to the production of hair care. There are 9 of them in shampoos, while when it comes to conditioners, it is the most numerous group (33). Among the desired care additives, we can also distinguish vitamins. Vitamin A available in conditioners (2), vitamin C was found in both shampoos (2) and conditioners (1), vitamin E available in shampoos (3) and conditioners (5), and vitamin B7, which could be found in shampoos (2) and conditioners (1).Conditioners showed a higher content of vegetable fats, while the content of proteins and vitamins was comparable for both shampoos and conditioners.