Tytuł pozycji:
Wykorzystanie mediów społecznościowych w zarządzaniu działalnością instytucji muzealnych w sytuacji kryzysowej
Kryzysy i trudności nie są dla muzeów obcym zagadnieniem, jednakże sytuacja spowodowana pandemią COVID-19 miała wymiar szczególny. Odgórne decyzje o zamknięciu instytucji kultury, niepewność towarzysząca planowaniu i organizowaniu kolejnych działań oraz przedłużające się specjalne zasady funkcjonowania sprawiły, że to zagadnienie warte jest zgłębienia. Trudności odczuwały zarówno osoby odwiedzające, jak i przede wszystkim pracownicy instytucji. Utrudniony dostęp do aktywności stacjonarnych sprawił, że przeniosły się one w przestrzeń wirtualną. Celem badania była analiza i ocena działań podejmowanych w muzeach w sytuacji kryzysowej, która została spowodowana pandemią COVID-19. Do realizacji zastosowano jakościowe podejście badawcze z metodyką wielokrotnego studium przypadku. Wyniki badania pokazują, że poza ukierunkowaniem na bardziej interaktywną komunikację z otoczeniem działania podejmowane przez muzea obejmowały przede wszystkim przygotowywanie tematycznych materiałów wideo oraz transmitowanie relacji na żywo. Ponadto, pomimo trudności i ogólnej niepewności, zorientowanie działań na przestrzeń wirtualną miało także pozytywne aspekty, dotyczące praktycznej realizacji muzeum jako miejsca inkluzywnego.