Tytuł pozycji:
O nieostrości dychotomii rubież-centrum na przykładzie wybranych uniwersytetów
Analizy przedstawione w artykule dotyczą problematyki relacji między centrum a rubieżą w aspekcie funkcjonowania uczelni wyższych w Polsce. Problem podjęto na podstawie analizy porównawczej dokumentów dwóch uniwersytetów (Uniwersytetu Jagiellońskiego i Szczecińskiego), w których wskazuje się strategię i misję ich rozwoju na najbliższe kilkanaście lat. W toku badań wyodrębniono typy postulatów rozwojowych jakie każda z tych uczelni formułuje (m.in. dotyczących interdyscyplinarności, kształcenia postaw szacunku wobec inności, otwartości na otoczenie społeczno-gospodarcze) oraz dokonano ich
porównania. Wnioski ujawniają brak istotnych różnic między wspomnianymi uczelniami w zakresie analizowanych postulatów, co potwierdza tezę o braku wyraźnej dychotomii centrum–rubieże w
przypadku uczelni wyższych. Należy zaznaczyć, że analizy obejmowany wyłącznie strategie i misje sformułowane przez dwa uniwersytetu oraz, że nie dotyczyły poziomu realizacji sformułowanych przez nie postulatów.