Tytuł pozycji:
The Europeview and national stereotypes in serio-comic maps of the 19th century : a multimodal ethnolinguistic analysis
Celem artykułu jest zaproponowanie zintegrowanego podejścia badawczego, łączącego założenia etnolingwistyki kognitywnej z badaniami nad multimodalną analizą tekstu i dyskursu oraz zastosowanie go (a) w rekonstrukcji znaczenia wybranych stereotypów narodowych, a także (b) w porównaniu sposobu ich konstrukcji w wybranych językach. Przedmiotem badań są wyrażane wizualnie stereotypy Niemca, Francuza, Anglika i Rosjanina.
W analizie środków multimodalnych zostają uwzględnione takie elementy, jak obrazy, ich wielkość, kolory, gesty, metafora i metonimia multimodalna, kompozycja i relacja tekst-obraz.
Na materiał analizy składają się XIX-wieczne mapki humorystyczne Europy.
Analiza wykazała, że środki niewerbalne oprócz znaczenia ikonicznego mogą wyrażać także treści kulturowe i przyczyniać się do pełniejszej rekonstrukcji językowego obrazu świata.
The purpose of the article is to present an integrated research approach based on fundamental principles of cognitive ethnolinguistics and studies of multimodality in texts and discourse, and to apply it to a) reconstruction of stereotypes meaning, and to b)carry out a comparative study of the way the stereotypes are construed in four different languages. The article, in its main part, deals with expressed visually stereotypes of the German, Frenchman, Englishman and the Russian.Attention will be paid to such indicators of multimodality as gestures, pictures, colours, size, composition, multimodal metaphors and metonymy, relations between text and picture. The corpus of the study consists of German, French, English and Russian serio-comic maps.
The analysis has shown, that nonverbal indicators can manifest, apart its iconic meaning, also some symbolic, cultural rooted meanings. Taking them into consideration in the ethnolinguistic program can contribute to the extended reconstruction of the linguistic worldview.