Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Estetyka nadmiaru i efekt nad-wrażenia : John Maybury (Love is the Devil) versus Francis Bacon

Tytuł:
Estetyka nadmiaru i efekt nad-wrażenia : John Maybury (Love is the Devil) versus Francis Bacon
Aesthetics of excess and the effect of over-impression : John Maybury (Love is the Devil) versus Francis Bacon
Autorzy:
Kolasińska-Pasterczyk, Iwona
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Słowa kluczowe:
Baconowskie uniwersum
aesthetic extremism
ekstremizm estetyczny
means of intensifying sensations
Francis Bacon
the aesthetics of excess
John Maybury
Baconian universe
środki intensyfikacji wrażeń
Love is the Devil
estetyka nadmiaru
Język:
polski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Francis Bacon poszukiwał w sztuce "bezpośredniej, brutalnej siły wrażenia", a percepcja jego obrazów gwarantuje szczególną intensywność doznań. Tekst dotyczy dokonanej w Love is the Devil. Szkic do portretu Francisa Bacona (1998) Johna Maybury`ego transpozycji artystycznego świata malarza (jego unikalnego stylu) na język filmu (awangardowej stylistyki ukierunkowanej na intensyfikację wrażeń i estetyczny wstrząs). Pokazano jakimi środkami artystycznego wyrazu Maybury uzyskał efekt filmowego ekwiwalentu ekstremizmu Baconowskiego uniwersum. Koncepcja "logiki wrażenia" Gillesa Deleuze`a odnosząca się do sztuki Bacona, posłużyła jako punkt odniesienia do prześledzenia składowych estetyki nadmiaru prowadzących do efektu nad-wrażenia. Akcent został położony kolejno na środki intensyfikacji wrażeń tj.: zabiegi manipulacji złudzeniami widza (odnoszące się do postaci George`a Dyera), imitacja formy tryptyku (służącej zwielokrotnieniu przedstawień), tryptyk jako lejtmotyw wizualny (seryjność sprzyjająca multiplikacji form, kształtów, cierpienia), ikonosfera jako składowa estetyki nadmiaru (idea chaosu: pracownia-rupieciarnia, idea przerysowania: Klub Colony Room), wzmocnienie efektu przez nagromadzenie wielkich planów, eskalację deformacji, dominanty obrazowe (przestrzeń ewokująca obraz klatki bez wyjścia), wzmocnienie wrażenia przez barwę (wyraziste kolory i kontrasty), skrajność doświadczenia erotycznego (rozkosz powiązana z eskalacją przemocy). Wszystkie zabiegi decydujące o estetycznym pokrewieństwie dzieł Bacona i Maybury`ego mają swoje źródło w założeniu, że to wstrząs jest pożądanym środkiem wyrazu w sztuce ukierunkowanej na uchwycenie/oddanie wrażenia percypowanej rzeczywistości, a uzyskującej zintensyfikowany efekt nad-wrażenia.

Francis Bacon was looking for "a direct, brutal power of impression" in art, and the perception of his paintings guarantees a special intensity of sensations. The text concerns the made in Love is the devil. Sketch for the portrait of Francis Bacon (1998) by John Maybury transposing the painter's world (his unique style) into the language of film (avant-garde stylistics aimed at intensifying impressions and aesthetic shock). It was shown by which means of artistic expression Maybury achieved the effect of the film equivalent of the extremism of the Baconian universe. Gilles Deleuze's concept of the "logic of impression" referring to Bacon's art served as a reference point to trace the components of the aesthetics of excess leading to the effect of over-impression. The emphasis was placed successively on the means of intensifying the impressions, i.e. manipulation of the viewer's illusions (referring to the figure of George Dyer), imitation of the triptych form (used to multiply the representations), the triptych as a visual leitmotif (seriality conducive to the multiplication of forms, shapes, suffering), the iconosphere as a component of the aesthetics of excess (the idea of chaos: a workshop-junkyard, the idea of exaggeration: the Colony Room Club), enhancing the effect by the accumulation of grand plans, escalating deformations, image dominants (space evoking the image of a cage with no exit), enhancing the impression through color (expressive colors and contrasts), extreme erotic experience (bliss associated with escalation of violence). All the procedures determining the aesthetic relationship between the works of Bacon and Maybury have their sources in the assumption that shock is the desired means of expression in art aimed at capturing/rendering the impression of perceived reality, and obtaining an intensified effect of over-impression.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies