Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Let's liberate pleasure! : why don't we teach reading in the way we read books?

Tytuł:
Let's liberate pleasure! : why don't we teach reading in the way we read books?
Uwolnić przyjemność! : dlaczego nie uczymy literatury tak, jak sami czytamy książki?
Autorzy:
Bobiński, Witold
Data publikacji:
2022
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Słowa kluczowe:
educational purpose
reading of literature
literary education
students development
kształcenie literackie
zadania edukacji
edukacja polonistyczna
przyjemność czytania
Polish Language Arts
pleasure of reading
czytanie literatury
rozwój ucznia
Język:
polski
Prawa:
Dozwolony użytek utworów chronionych
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł dotyczy zasadniczych i odwiecznych w edukacji polonistycznej rozbieżności pomiędzy sposobami realizacji kształcenia literacko-kulturowego a trybem czytania literatury – zarówno czytania znawców, jak i przygodnych czytelników. Wszystkie przeprowadzane w świecie badania motywacji czytelniczych dowodzą, iż czytamy głównie dla przyjemności. Autor artykułu przeprowadził rekonesans badawczy wśród kilkuset polonistów, których łączy doświadczenie nauczania literatury (w różnych typach szkół, na uczelni). Również w tym badaniu ujawniła się siła motywacji związanych z różnymi odcieniami przyjemności. Czytanie dla osiągnięcia zadowolenia i satysfakcji jest – jak wskazują badania przeprowadzone w różnych krajach świata – silniejszym czynnikiem rozwojowym niż ważniejszym kryterium sukcesu życiowego niż status społeczno-ekonomiczny rodziny. Prowadzi do samopoznania, pomaga w społecznym funkcjonowaniu, czyni życie ciekawszym i bardziej zadowalającym, Dlatego podstawowym zadaniem edukacji polonistycznej powinno być kształtowanie czytelników, a nie przekazywanie wiedzy o literaturze. Kształcenie literackie trzeba ufundować na filarach wielorako pojmowanej przyjemności i sprawić by radość czytania – jako poznawania, rozumienia, ćwiczenia wyobraźni, przewidywania, rozmawiania o książkach, komentowania, wartościowania, polecania - stała się regularnym gościem na lekcjach literatury. Oto przebudowa, której powinna zostać poddana polonistyka szkolna. Inaczej edukacja literacka nie spełni swych najważniejszych zadań.

The article deals with the questions: How should we teach reading literature with a success? What is the most effective way of engaging young people in being close to literature? And the question in which, may be, the answer to the former ones is hidden: Do we teach reading in the way we read books? All the reasonable research and analyses that have been done in the last decades show the great importance of reading for pleasure for human life. For the professional readers (e.g. academics, literary researchers) the reading satisfaction or pleasure is also highly motivating (what was proven in the authors research). The impact of it is even higher than socioeconomic status. Reading for pleasure is a key factor in psychological and social development, it makes people more tolerant and sensitive to other people needs. That is why literary education should be concentrated on achieving various kinds of pleasure while reading. However, this aspect of teaching / learning process is totally absent from literary lessons in Poland. The thesis of the article states that Polish Language Arts, as a school subject, needs major reconstruction focused on the pleasure of reading as a central facet of literary education. Otherwise PLA will miss its point.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies