Tytuł pozycji:
Evoking from the silence : Polish herstorical documentary from final years
Tematem artykułu jest dokonujący się w ostatnich latach na gruncie polskiej humanistyki zwrot herstoryczny oraz powiązany z nim rozwój gatunku literatury non-fiction, jakim jest reportaż herstoryczny, charakteryzujący się reprezentacją kobiecego doświadczenia i uobecnianiem kobiecego głosu. Analizie poddana została poetyka gatunku, pozostającego w bliskim związku z reportażem historycznym i literackim, wybory tematyczne i strategie narracyjne. Autorka wyróżnia jego trzy podstawowe odmiany: biograficzną, rewizjonistyczną oraz poświęconą kobiecym grupom zawodowym, zarówno marginalizowanym, uznawanym za historycznie nieme, jak i elitarnym, analizując m.in. reportaże Marty Dzido, Olgi Wiechnik, Marty Madejskiej, Joanny Kuciel-Frydryszak i Anny Sulińskiej. Refleksji poddany
został również krytyczny potencjał reportaży herstorycznych, związany z rewindykacją oraz "wypełnianiem białych plam" oficjalnych narracji historycznych.
he article regards expansion of the historical documentary as the type of litera ture non-fiction, which authors and characters are women and their historical experience and representation of female voice. The subject of thought is her storical turn, poetica of the herstorical documentary, narrative strategy and his
connection with postmodern historiography. The autor shows three basic kinds of herstorical documentary: biographical, revisionist and concerning female women’s occupational groups, both marginalized, "historical muted" as well as elite. The article is especially analyse of documentary of Marta Dzido, Olga Wiechnik, Marta Madejska, Joanna Kuciel-Frydryszak and Anna Sulińska and his critical potential in view of official historical narrations.