Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Irelands "broken" homes in the novels of Tana French

Tytuł:
Irelands "broken" homes in the novels of Tana French
Autorzy:
Piątek, Beata
Data publikacji:
2022
Słowa kluczowe:
irlandzka powieść kryminalna
dom
shelter writing
Tana French
domestic rituals
rytuały domowe
house and home
pisarstwo ochronne
Celtic Tiger
Irish crime fiction
celtycki Tygrys
Język:
angielski
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode.pl
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowa
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
This paper argues that Tana French effectively uses the figure of house and home in order to comment critically on the state of the nation in her Irish crime novels. The analysis focuses on three selected novels: The Likeness (2008), Broken Harbor (2012) and The Searcher (2020). It demonstrates that in The Likeness, French uses the historical and literary tradition of the Big House to comment on the economic and class tensions during the period of the economic boom known as the Celtic Tiger.[1] In Broken Harbor, she employs the gothic mode of writing in her portrayal of the consequences of the credit crunch. And finally, in The Searcher, she debunks the myth of rural Ireland as a pastoral retreat and safe haven. The paper applies Susan Fraiman’s notions of “shelter writing” and “alternative homemakers” (2017) in order to show how French uses domestic space and domestic rituals in order to problematize gender stereotypes and undermine conservative expectations about the nuclear family.

Celem artykułu jest przedstawienie wybranych powieści kryminalnych Tany French, oraz pokazanie jak ta współczesna autorka posługuje się figurą domu w konstruowaniu krytyki stanu państwa i społeczeństwa irlandzkiego. Autorka skupia się na trzech powieściach: Lustrzane odbicie (2008), Kolonia (2012) i Poszukiwacz (2020), aby kolejno wykazać powiązania tych współczesnych kryminałów z irlandzką tradycją literacką. W Lustrzanym odbiciu, French wykorzystuje tradycję powieści ziemiańskiej (Big House novel) do przedstawienia społecznych i ekonomicznych napięć wywołanych gwałtownym wzrostem gospodarczym lat 90tych ubiegłego wieku (Celtic Tiger). W Kolonii posługuje się konwencją powieści gotyckiej aby stworzyć dramatyczny obraz konsekwencji kryzysu na rynku nieruchomości po 2008 roku. W powieści Poszukiwacz French obala mit sielankowej irlandzkiej wsi. Artykuł posługuje się dwiema koncepcjami Susan Freiman: "pisarstwo ochronne" oraz "alternatywni zadomowiacze" (2017) aby pokazać, jak Tana French problematyzuje stereotypowe podejście do płci i podważa konserwatywne założenia dotyczące rodziny poprzez odniesienia do przestrzeni domu i domowych rytuałów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies