Tytuł pozycji:
Living with autism in the pandemic era : how the health crisis affected the disability welfare policy in the region of Lesser Poland
Our chapter focuses on the situation of children and adolescents with autism spectrum disorders (ASD) and their families in the context of the COVID-19 pandemic. We present the results of a qualitative study aimed at outlining the state of policies dedicated to individuals with ASD prior to and during the global health crisis. We conducted desk research based on documents published by third sector organisations dedicated to individuals with ASD and categorised in our study as epistemic communities. Next, we carried out interviews with parents and professionals on the social practices of supporting children and adolescents with ASD during the period of the COVID-19 pandemic in the region of Lesser Poland [PL: Małopolska]. The discourse of NGOs enabled us to identify the greatest challenges of individuals with ASD and their families and solutions introduced prior to and during the pandemic. Based on the accounts of parents and professionals, we found that as many as every single person with ASD struggled with the epidemic in an individual manner, ceasing pre-pandemic habits, adapting to the new school context, and missing contacts with peers were the major difficulties.
Nasz rozdział koncentruje się na sytuacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) oraz ich rodzin w kontekście pandemii COVID-19. Przedstawiamy wyniki badania jakościowego, którego celem było nakreślenie stanu polityk skierowanych do osób z ASD przed iw trakcie światowego kryzysu zdrowotnego. Przeprowadziliśmy badanie źródeł wtórnych na podstawie dokumentów opublikowanych przez organizacje trzeciego sektora poświęconych osobom z ASD i sklasyfikowanych w naszym badaniu jako społeczności epistemiczne. Następnie przeprowadziliśmy wywiady z rodzicami i profesjonalistami na temat społecznych praktyk wspierania dzieci i młodzieży z ASD w okresie pandemii COVID-19 w Małopolsce. Dyskurs organizacji pozarządowych pozwolił zidentyfikować największe wyzwania osób z ASD i ich rodzin oraz rozwiązania wprowadzone przed i w trakcie pandemii. Na podstawie relacji rodziców i profesjonalistów stwierdziliśmy, że aż każda osoba z ASD zmagała się z epidemią w sposób indywidualny, porzucając przyzwyczajenia sprzed pandemii, adaptując się do nowego kontekstu szkolnego i tracąc kontakty z rówieśnikami.