Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

"Konstytucja Grévy'ego" i "konstytucja de Gaulle'a" : dwa kierunki relokacji władzy prezydenckiej w historii konstytucyjnej Francji

Tytuł:
"Konstytucja Grévy'ego" i "konstytucja de Gaulle'a" : dwa kierunki relokacji władzy prezydenckiej w historii konstytucyjnej Francji
The "Grévy Constitution" and the "de Gaulle Constitution" : two directions for the relocation of presidential power in the constitutional history of France
Autorzy:
Jakubiak, Łukasz
Data publikacji:
2022
Słowa kluczowe:
Francja
Jules Grévy
Third Republic
konstytucja
political responsibility of government
constitution
system parlamentarny
polityczna odpowiedzialność rządu
Fifth Republic
presidential power
racjonalizacja
parliamentary system
rationalization
France
Charles de Gaulle
V Republika
III Republika
władza prezydencka
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20844115
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://www.ejournals.eu/Krakowskie-Studia-z-Historii-Panstwa-i-Prawa/2022/Tom-15-Zeszyt-4-2022/art/22518/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
The paper deals with two different political interpretations of presidential power under the Third and Fifth French Republics, which clearly changed the position of the head of state in relation to the letter of constitutional acts that were in force at the time. Both of these interpretations were imposed by the presidents in office in the first years after the proper structures of the system of government had been established. The former (commonly known as the "Grévy constitution") led to the weakening of presidential power, and the latter (described as the "de Gaulle constitution") to its strengthening. Particular attention is thus paid to the formation of such particular unwritten norms of constitutional law in rationalized and non-rationalized parliamentary systems. In both cases, their basic feature turned out to be the ability to significantly modify the parliamentary system of government. In the last part of the paper, the stability and durability of the above-mentioned political interpretations of the aforementioned constitutions are discussed. It is indicated that in both cases there were attempts to challenge these non-codified standards. Although the causes of such actions were different from each other, neither brought any meaningful success.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies