Tytuł pozycji:
Sixteenth century republican theory of liberty
This article discusses the republican concept of freedom presented in the Polish and not only
Polish republican theory of the sixteenth century. The starting point for the discussion is the
thesis that the category of freedom in republican theory is closely related to reflection and findings regarding the essence and purpose of the political community referred to in the Roman
tradition as civitas libera. Freedom is a derivative of a well-ordered, free political order in which
law and virtue play a key role. Analysing the idea of republican liberty through the prism of two
contexts: the classical republican tradition and its findings and the socio-political order of PolandLithuania it is argued that liberty is closely connected with other key categories of the republican
theory, such as res publica, justice, law, virtue, mixed government and citizenship expressed
in the ideal vita activa, and only in connection with them is it possible to understand freedom
and its conditions. The republican theory of the sixteenth century brings also a unique insight
about freedom as non-domination which has been widely discussed by Quentin Skinner and
others in recent decades.
Celem tego artykułu jest krótka analiza republikańskiej koncepcji wolności przedstawianej
w polskiej i pozapolskiej teorii republikańskiej XVI wieku. Punktem wyjścia rozważań jest teza
głosząca, że kategoria wolności w teorii republikańskiej jest ściśle związana z namysłem i ustaleniami dotyczącymi istoty i celu wspólnoty politycznej, określanej w tradycji rzymskiej mianem
civitas libera. Wolność jest pochodną dobrze urządzonego, wolnego ładu politycznego, w którym
kluczową rolę odgrywa prawo i cnota. Analizując ideę wolności republikańskiej przez pryzmat
dwóch kontekstów: klasycznej tradycji republikańskiej i jej ustaleń oraz ładu społeczno-ustrojowego Rzeczypospolitej, wskazuję, że łączy się ona ściśle z innymi kluczowymi dla teorii republikańskiej kategoriami, takimi jak res publica, sprawiedliwość i prawo, cnota, ustrój mieszany
oraz obywatelskość, wyrażana w ideale vita activa, i dopiero w połączeniu z nimi możliwe jest
ukazanie pełnego rozumienia wolności i jej uwarunkowań.