Tytuł pozycji:
Rola treści ciałopozytywnych w kształtowaniu body-image wśród studentek Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Ciało od wieków stanowi istotny przedmiot badawczy. Sposób w jaki je postrzegamy obecnie, jest wynikiem licznych przekształceń i modyfikacji, które zachodziły w procesie jego konceptualizacji. W nawiązaniu do powyższej myśli, swoją pracę rozpoczynam od przedstawienia kwestii związanych z polityczno-społecznym procesem upłciowienia ciała oraz cielesności. Ilustracją tego jest między innymi przedstawiona w pracy “koncepcja jednego ciała” oraz omówienie praktyk płciowych związanych z binarnym podziałem na to, co kobiece i na to, co męskie. W nawiązaniu do nich, konceptualizację wyglądu jaką obecnie przyjmujemy, w swojej pracy przedstawiam jako wynik omówionej dychotomii, która wpływa na zasady i różnice odpowiednio w zależności od płci. W dalszej części rozdziału, przechodzę do indywidualnej strony postrzegania ciała za pomocą omówienia pojęcia “body-image”.Druga część rozdziału, skupia się na kwestiach związanych z ciałem i cielesnością kobiet. Wątek ten rozpoczyna charakterystyka “mitu urody” Naomi Wolf, który zestawiony z mediami społecznościowymi pokazuje jak kształtuje się w nich wizerunek kobiet. W ramach mediów społecznościowych opisuje również sposób w jaki oddziałują one na kreowanie modelu atrakcyjności oraz jak za sprawą tego tworzona jest społeczna presja co do akceptowalnego wyglądu kobiety. Presję oraz jej konsekwencje obrazuje za pomocą teorii “piętna” Ervinga Goffmana oraz teorii samouprzedmiotowienia stworzoną przez Tomi-Ann Roberts oraz Barbarę L. Fredrickson. Wszystkie powyższe elementy, stanowiły tło dla kluczowej ciałopozytywności. W jej ramach, przedstawiona została jej charakterystyka oraz to jakie zmiany przynosi w kwestii postrzegania kobiecego wyglądu.Druga część pracy opisuje metodologię za pomocą której zrealizowałam swoje badanie. Zostało one przeprowadzone metodą ilościową, za pomocą ustrukturyzowanego kwestionariusza, skierowanego do studentek UJ, które obserwują treści ciałopozytywne w Internecie. Kolejno, w pracy zostały opisane wyniki jakie udało mi się uzyskać. W ich analizie zaprezentowana została między innymi charakterystyka treści ciałopozytywnych oraz rola, jaką zdaniem studentek (jako grupy społecznej oraz w odniesieniu do indywidualnej jednostki) ciałopozytywność odgrywa w kształtowaniu ich cielesności.
For centuries the body has been an important research subject and the way we perceive it nowadays is the result of numerous transformations and modifications that have taken place in the process of its conceptualization. In relation to the thought above, I begin my work by presenting issues associated with the political and social process of gendering the body. This is illustrated by the "concept of one body" and by the discussion of gender practices related to the binary division into what is feminine and what is masculine. In reference to them, the conceptualization of appearance that we are now adopting is presented in my work as the result of the discussed dichotomy, which influences the principles and differences depending on gender, respectively. Later in this chapter, I move on to the concept of “body-image” which focuses on the individual side of physical appearance.The second part of the chapter focuses on issues related to women's bodies and carnality. This thread begins with the characteristics of Naomi Wolf's "beauty myth", which combined with social media, shows how the image of women is shaped in them. As part of social media, I also describe the way they influence the creation of the attractiveness model and how, as a result of this, social pressure is created regarding the acceptable appearance of a woman. I illustrated this pressure and its consequences by using Erving Goffman's theory of "stigma" and the theory of self-objectification created by Tomi-Ann Roberts and Barbara L. Fredrickson. All of the above elements created the background for the key issue- body positive. Within its framework, its characteristics and the changes it brings in terms of the perception of female appearance are presented.The second part of the thesis describes the methodology by which I conducted my research. It was carried out using quantitative methods, more specifically using a structured questionnaire directed to female students of the Jagiellonian University who observe body-positive content on the Internet. Next, the results I managed to obtain are described. The analysis of them presents, among other things, the characteristics of the body-positive content and the role that the students believe (as a social group and in relation to the individual) body-positivity plays in shaping their carnality.