Tytuł pozycji:
Cultural participation of adults within the idea of lifelong learning (LLL) : polarization or multi-paradigm in the spaces of cultural education?
Demographic processes have an impact on the practice of education. In the face of aging societies and a constantly growing group of seniors, decisions are made that lead to implement various activities to support older people and include them in full participation in life, including cultural life. The issue of the article has been focused around considerations important from the point of view of cultural activity of adults, understood as a learning process and in line with the idea of lifelong learning. In the article you can find reflections on how social changes are related to social practice learning and the place of cultural participation in this. Considerations concern also attempts to answer the question: Are we dealing with
polarization or rather a much more extensive variety of paradigms?
Procesy demograficzne mają wpływ na praktykę edukacji. W obliczu starzenia się społeczeństw i ustawicznie rosnącej grupy seniorów podejmowane są decyzje, które prowadzą do realizacji różnorodnych działań na rzecz wspierania osób starszych oraz włączania ich do pełnego udziału w życiu, także kulturalnym. Problematyka artykułu została zogniskowana wokół rozważań istotnych z punktu widzenia aktywności kulturalnej dorosłych, pojmowanej jako proces uczenia się i wpisującej się w ideę całożyciowego uczenia się. W artykule można znaleźć refleksje dotyczące tego, jak zmiany społeczne wiążą się ze społeczną praktyką uczenia się oraz jakie miejsce zajmuje w tym kulturowa partycypacja. Rozważania dotyczą także próby odpowiedzi na pytanie: Czy w sferze edukacji kulturowej mamy do czynienia z polaryzacją, czy raczej ze znacznie bardziej rozbudowaną różnorodnością paradygmatów?