Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Abstrakcja i rzeczywistość : przedsiębiorstwa PRL-u jako fabryki sztuki

Tytuł:
Abstrakcja i rzeczywistość : przedsiębiorstwa PRL-u jako fabryki sztuki
Abstraction and reality : enterprises of the Polish People’s Republic as the factories of art
Autorzy:
Laberschek, Marcin
Data publikacji:
2022
Słowa kluczowe:
industrial heritage
industrial patronage
industrial art
enterprises of Polish People’s Republic
spatial forms
Język:
polski
ISBN, ISSN:
18968201
Prawa:
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
Linki:
https://www.ejournals.eu/Zarzadzanie-w-Kulturze/2022/23-4-2022/art/23014/  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Artykuł
Część przedsiębiorstw działających w czasach Polski Ludowej pełniła funkcję przemysłowego mecenasa sztuki, będąc patronem i organizatorem różnego typu projektów artystycznych. Zakłady produkcyjne zobowiązane były jednak przede wszystkim do realizacji państwowych planów gospodarczych i wykonywania norm produkcji, a podejmowane przez nie działania zakresu kultury i sztuki mogły to utrudniać. W niniejszym artykule postawiono zatem pytanie: dlaczego przedsiębiorstwa obejmowały patronat nad wydarzeniami artystycznymi, a zwłaszcza jakie korzyści z tego czerpały? By udzielić odpowiedzi skoncentrowano się na trzech realizowanych pod patronatem przemysłowym przedsięwzięciach - Biennale Form Przestrzennych w Elblągu, I Sympozjum Artystów Plastyków i Naukowców w Puławach i I Biennale Rzeźb w Metalu w Warszawie - i dokonano analizy piśmiennictwa naukowego i specjalistycznego im poświęconego. Na tej podstawie wyciągnięto wnioski, że korzyści związane z mecenatem miały przede wszystkim charakter społeczny i wynikały z budowania pozytywnych relacji z przedstawicielami władz, społecznością lokalną oraz pracownikami.

Part of enterprises that were active during the time of Polish People’s Republic was fulfilling the role of an industrial art patrons, sponsoring and organising different types of artistic projects. The factories were however first and foremost obliged to fulfil the national industrial plans and their production norms, both of which could be impeded by their cultural and artistic activities. In this article the author poses a following question: why was it that the enterprises were sponsoring artistic events and how were they benefitting from it? To provide an answer, the author focused on three events under the industrial patronage – Biennale of Spatial Forms in Elbląg, 1st Symposium of Fine Artists and Scientists in Puławy as well as 1st Biennale of Metal Sculptures in Warsaw – and conducted an analysis of scientific and specialist literature on their topic. On this basis, the author drew the conclusion that the advantages related to the patronage had mostly a social character and resulted from building positive relations with the authorities, local communities and employees.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies