Tytuł pozycji:
Autism spectrum disorder in bilingual environment : review of research
In their article, Rafał Młyński and Elżbieta Sadowska examine the broad problem of
communication disorders in the context of childhood bilingualism and, in particular, research on the
autism spectrum disorder (ASD). They give an overview of topics related to ASD in the context of
bilingualism as addressed by researchers in international and Polish publications and examine their
theoretical and practical implications. They used the thus collected literature on the subject to formulate postulates useful for further Polish research on the communication of bilingual children with
autism spectrum disorders. The most important of them is raising awareness that children with autism
spectrum can grow up in a bilingual environment and depriving them of their heritage language can
have many negative consequences
Niniejsze opracowanie wpisuje się w szeroką problematykę zaburzeń komunikacji w warunkach dwujęzyczności dziecięcej, a w szczególności badań nad zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ang.
autism spectrum disorder – ASD). W artykule zaprezentowano przegląd tematów poruszanych przez
badaczy w międzynarodowych i polskich publikacjach dotyczących ASD w warunkach dwujęzyczności
oraz ich teoretyczno-praktyczne implikacje. Zebrana literatura przedmiotu posłużyła do sformułowania
postulatów przydatnych dalszym polskim badaniom nad komunikacją dwujęzycznych dzieci ze spektrum autyzmu. Do najważniejszych z nich należy zbudowanie świadomości, iż dzieci ze spektrum
autyzmu mogą wzrastać w dwujęzycznym środowisku, zaś pozbawienie ich języka odziedziczonego
może mieć wiele negatywnych konsekwencji.