Tytuł pozycji:
The impact of marketing communications on the creation and maintenance of the worldwide Harry Potter phenomenon
Marketing communication instruments offer great opportunities for image creation and dissemination. They are heavily used to promote books and films. Their use has been exploited by the Harry Potter brand. This activity has led to the phenomenon of the series. The aim of this study was therefore to present and evaluate the marketing communication instruments that have significantly influenced the emergence and persistence of the Harry Potter phenomenon. The study determined how exactly the marketing communication tools have influenced the creation and maintenance of the series phenomenon and how their use has evolved over the years. Additionally, an important element of the study was to find out the opinions of different audiences on the creation of the Harry Potter universe phenomenon. The research was carried out through qualitative observation of Harry Potter-related social media profiles and a survey questionnaire exploring public opinion. The results of the research indicate that the brand used various marketing communication instruments to promote the books and films. Moreover, the research carried out showed that these significantly influenced the creation and maintenance of the Harry Potter phenomenon, but there were also other factors beyond marketing communication that contributed to the creation and maintenance of the phenomenon. It can be concluded that the Harry Potter series owes much of its phenomenon to the use of marketing communication instruments.
Instrumenty komunikacji marketingowej dają ogromne możliwości do kreowania i rozpowszechniania wizerunku. Są one mocno wykorzystywane do promocji książek i filmów. Ich zastosowanie zostało wykorzystywane przez markę Harry Potter. Działanie to doprowadziło do powstania fenomenu serii. Celem pracy było więc przedstawienie oraz ocena instrumentów komunikacji marketingowej, które istotnie wpłynęły na powstanie i utrzymywanie się fenomenu Harry`ego Pottera. Badanie pozwoliło określić, jak dokładnie narzędzia komunikacji marketingowej wpłynęły na powstanie i utrzymywanie się fenomenu serii, a także jak ich wykorzystanie ewaluowało na przestrzeni lat. Dodatkowo ważnym elementem badania był fakt poznania opinii różnych odbiorców na temat powstania fenomenu uniwersum Harry`ego Pottera. Badania zostały wykonane za pomocą jakościowej obserwacji profili w mediach społecznościowych związanych z Harrym Potterem oraz za pomocą przeprowadzonego kwestionariusza ankietowego badającego opinie społeczną. Wyniki badań wskazują, że marka wykorzystywała różne instrumenty komunikacji marketingowej do promocji książek i filmów. Co więcej, przeprowadzone badania wykazały, że znacząco wpłynęły one na powstanie i utrzymywanie fenomenu Harry`ego Pottera, ale pojawiły się również inne czynniki poza komunikacją marketingową, które przyczyniły się do powstania i utrzymywania zjawiska. Można wnioskować, że seria Harry Potter w dużej mierze zawdzięcza swój fenomen wykorzystaniu instrumentów komunikacji marketingowej.