Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Obraz domu w latach 40. i 50. XX wieku na przykładzie dzienników Agnieszki Osieckiej i Jana Józefa Szczepańskiego

Tytuł:
Obraz domu w latach 40. i 50. XX wieku na przykładzie dzienników Agnieszki Osieckiej i Jana Józefa Szczepańskiego
The image of home in the 1940s and 1950s, according to the diaries of Agnieszka Osiecka and Jan Józef Szczepański
Autorzy:
Siemieńska, Anna
Słowa kluczowe:
Agnieszka Osiecka, Jan Józef Szczepański, dziennik, dom, rodzina, tożsamość
Agnieszka Osiecka, Jan Józef Szczepański, diary, home, family, identity
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of this master's thesis is to analyze the images of family that emerge from the diaries of Agnieszka Osiecka and Jan Józef Szczepański, kept during the 40s and 50s of the 20th century. The first chapter deals with theoretical issues that proved to be necessary for the reflection carried out. It contains reflections on the diary - its genre features, definitions, categories of recipients, strategies of self-creation, and the functions performed, the most important of which allows us to use it as a tool for constructing identity. In the above reflections, extremely useful were the works of Paul Ricoeur, Charles Taylor, Pavel Rodak, Erik Erikson and David Parker. The first chapter also reflects on the family environment - on the differences between the concepts of home and family, the peculiarities of the functioning of Polish families after World War II and under communism (here, the works of Renata Doniec proved extremely valuable) and the opposition between home and the world. The second chapter brings an analysis of Agnieszka Osiecka's diaries. It focuses on three individuals - Wiktor Osiecki as husband and father, Maria Osiecka as wife and mother, and their daughter, Agnieszka Osiecka, who, in the face of family conflicts, acted as an intermediary between the parents. It turned out to be important to reflect on the influence of parents on the formation of the character of the future poetess, as well as an analysis of the complicated domestic situation, taking into account the betrayal of Wiktor Osiecki and the passivity of his wife, Maria. This reflection made it possible to consider the impact of these early experiences on the formation of the adult life of the author of the Diaries. The third chapter was devoted to Jan Józef Szczepański's Diary. It focuses on its author and his wife, Danuta Szczepańska, née Wolska. This last part of the work centred on several important topics: Szczepański's doubts about married life and fatherhood, the family home treated as a value, the image of Danuta Szczepańska recorded on the pages of the Diary, as well as her deep religiousness, remaining in tension with the author's own search for God. In conclusion, I juxtapose the obtained images of the houses, concluding that (despite their apparent differences), however, they cannot be placed in total opposition.

Celem niniejszej pracy magisterskiej jest analiza obrazów rodziny, które wyłaniają się z dzienników Agnieszki Osieckiej i Jana Józefa Szczepańskiego, pochodzących z lat 40. i 50. XX wieku. Pierwszy rozdział dotyczy kwestii teoretycznych, które okazały się niezbędne dla prowadzonej refleksji. Znajdują się w nim refleksje dotyczące dziennika – jego cech gatunkowych, definicji, kategorii odbiorcy, strategii autokreacji oraz pełnionych funkcji, z których najistotniejsza pozwala wykorzystać go jako narzędzie konstruowania tożsamości. W powyższych rozważaniach niezwykle użyteczne okazały się prace Paula Ricoeura, Charlesa Taylora, Pawła Rodaka, Erika Eriksona oraz Davida Parkera. W pierwszym rozdziale pojawia się także refleksja nad środowiskiem rodzinnym – nad różnicami między pojęciami domu i rodziny, specyfiką funkcjonowania rodzin polskich po II wojnie światowej i w okresie komunizmu (tutaj niezwykle cenne okazały się prace Renaty Doniec) oraz opozycją między domem a światem. Rozdział drugi przynosi analizę Dzienników Agnieszki Osieckiej. Koncentruje się na trzech osobach – Wiktorze Osieckim jako mężu i ojcu, Marii Osieckiej jako żonie i matce oraz ich córce, Agnieszce Osieckiej, która w obliczu rodzinnych konfliktów pełniła rolę pośrednika między rodzicami. Istotna okazała się refleksja nad wpływem rodziców na kształtowanie charakteru przyszłej poetki oraz analiza skomplikowanej sytuacji domowej, uwzględniająca zdradę Wiktora Osieckiego i bierność jego żony, Marii. Namysł ten pozwolił zastanowić się nad wpływem tych wczesnych doświadczeń na formowanie dorosłego już życia autorki Dzienników. Trzeci rozdział został poświęcony Dziennikowi Jana Józefa Szczepańskiego. Koncentruje się on na jego autorze oraz jego żonie, Danucie Szczepańskiej z Wolskich. Ta ostatnia część pracy zogniskowała się wokół kilku istotnych tematów: wątpliwości Szczepańskiego dotyczących życia małżeńskiego i ojcostwa, domu rodzinnego traktowanego jako wartość, obrazu Danuty Szczepańskiej utrwalonego na kartach Dziennika oraz jej głębokiej religijności, pozostającej w napięciu z poszukiwaniami Boga samego autora. W zakończeniu zestawiam uzyskane obrazy domów, stwierdzając, że (mimo widocznych różnic) nie można ich jednak umieścić w całkowitej opozycji.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies