Tytuł pozycji:
Ograniczenia możliwości wsparcia edukacyjnego uczniów klas integracyjnych podczas trwania pandemii w wybranych szkołach podstawowych województwa małopolskiego
W ostatnich latach obserwujemy wzrost liczby uczniów w klasach integracyjnych, co jest wynikiem dążenia do stworzenia inkluzyjnego systemu edukacji, w którym wszyscy uczniowie mają równe możliwości dostępu do nauki i rozwijania swoich umiejętności. Jednak pandemia COVID-19, która wywarła ogromny wpływ na system oświaty, przyniosła ze sobą liczne wyzwania i ograniczenia, które dotknęły również edukację uczniów klas integracyjnych. To właśnie te trudności, które nauczyciele klas integracyjnych doświadczyli w organizowaniu wsparcia edukacyjnego w trakcie pandemii, stały się przedmiotem mojego wyboru tematu. Przesunięcie procesu nauczania do środowiska wirtualnego wymagało od nauczycieli dostosowania się do nowych technologii, metod pracy zdalnej i narzędzi. To stanowiło szczególne wyzwanie, zwłaszcza dla nauczycieli pracujących z uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Pomimo istniejących badań na temat edukacji w czasie pandemii, wciąż istnieje luka w literaturze naukowej dotycząca specyficznych trudności i ograniczeń, z jakimi mierzyli się nauczyciele pracujący z uczniami klas integracyjnych. W ramach mojej pracy udało mi się zidentyfikować problemy, z jakimi nauczyciele klas integracyjnych musieli się zmagać w trakcie trwania pandemii. W szczególności skupiłam się na identyfikacji trudności, które pojawiły się podczas nauczania zdalnego, jako że była to nagła i wyjątkowa sytuacja w jakiej uczniom przyszło się znaleźć.
In recent years, we have observed an increase in the number of students in inclusive classrooms, which is a result of the pursuit of creating an inclusive education system where all students have equal opportunities to access learning and develop their skills. However, the COVID-19 pandemic, which has had a tremendous impact on the education system, has brought forth numerous challenges and limitations that have also affected the education of students in inclusive classrooms. The fundamental basis for my chosen topic stems from the obstacles encountered by teachers in inclusive classrooms when it came to organizing educational support during the pandemic.The shift in the teaching process to the virtual environment required teachers to adapt to new tools, technologies, and methods of remote work. This posed a particular challenge, especially for teachers working with students with diverse educational needs. Despite existing research on education during the pandemic, there is still a gap in the scientific literature regarding the specific difficulties and limitations faced by teachers working with students in inclusive classrooms.As part of my study, I was able to identify the problems that teachers in inclusive classrooms had to contend with during the pandemic. Specifically, I focused on identifying potential solutions that can provide effective educational support in these exceptional circumstances.