Tytuł pozycji:
Kreowanie wizerunku klubu piłkarskiego Tom w Tomsku
Celem pracy jest opracowanie programu kształtowania wizerunku klubu piłkarskiego “Tom “. W kontekście tego badania, wizerunek klubu piłkarskiego jest rozumiany jako niematerialny aspekt, który, jednakże odzwierciedla się w realnych działaniach organizacji. Głównym zadaniem klubu piłkarskiego jest nie tylko pozyskiwanie nowych kibiców, lecz także utrzymanie lojalności istniejących fanów poprzez ciągłe pielęgnowanie relacji. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa jakościowo ukształtowany program kształtowania wizerunek klubu. W rezultacie możliwe jest nawiązanie trwałych relacji z fanami, których lojalność będzie niezależna od wyników sportowych drużyny.Do osiągnięcia celów pracy wykorzystano różne metody badawcze, takie jak analiza dokumentów źródłowych, obserwacja niekontrolowana, analiza STEEP, analiza SWOT/TOWS, analiza pięciu sił Portera oraz marketing mix "4P". Dane empiryczne zostały zebrane z wewnętrznych dokumentów klubu "Tom", takich jak raporty roczne oraz dokumentów dostępnych do publicznego użytku, takich jak akty prawne, statuty i artykuły.Propozycja programu kształtowania wizerunek klubu została przygotowana na bazie wyników przeprowadzonych badań ankietowych. Link do ankiety umieszczono na grupie społecznościowej Facebook kibiców klubu “Tom” oraz na grupach społecznościowych Vkontakte sześciu wyższych uczelni w Tomsku. W ankiecie wzięło udział 112 osób, wszyscy ankietowani uważają siebie za kibiców klubu piłkarski " Tom ". Z odpowiedzi wynika, że ankietowani są wiernymi kibicami z wysokim poziomem identyfikacji z klubem. W przyszłości klub powinien skupić uwagę na zmianie głównego trenera oraz zmianie modelu zarządzania. Dodatkowo popularyzować barwy oraz logo klubu. Praca ma praktyczne znaczenie dla menedżerów klubu piłkarskiego, organizacji sportowych oraz pracowników agencji marketingowych i reklamowych zajmujących się promocją w sporcie.
The purpose of this master's thesis is to develop a program for shaping the brand image of the football club "Tom". In the context of this study, the brand image of a football club is understood as an intangible aspect, which, however, is reflected in the real activities of the organization. The main task of a football club is not only to attract new fans, but also to maintain the loyalty of existing fans by constantly cultivating relationships. The key role in this process is played by a qualitatively shaped program for shaping the club’s brand image. As a result, it is possible to establish lasting relationships with fans whose loyalty will be independent of the team's sports performance.Various research methods were used to achieve the objectives of the work, such as source document analysis, uncontrolled observation, STEEP analysis, SWOT/TOWS analysis, Porter's five forces analysis and the "4P" marketing mix. Empirical data were collected from internal Tom Club documents, such as annual reports, and documents available for public use, such as legal acts, statutes and articles.The proposal of the program for shaping the club’s brand image was prepared based on the results of the conducted surveys. The link to the survey was posted on the Facebook social group of fans of the “Tom” club and on the Vkontakte social groups of six universities in Tomsk. 112 people took part in the survey, all of them consider themselves fans of the football club "Tom". The answers show that the respondents are loyal fans with a high level of identification with the club. In the future, the club should focus on changing the head coach and changing the management model. Additionally, popularize the club's colors and logo.The work is of practical importance for managers of a football club, sports organizations and employees of marketing and advertising agencies dealing with promotion in sports.