Tytuł pozycji:
Tourism potential and the possibilities of shaping the image of the Orava region
The purpose of this thesis is to present the tourist potential of Orava and to evaluate the activities of the local government towards the use of structural and functional resources of the region to shape its image.Two communes, which belong entirely to each other, were analyzed to the discussed region - Jabłonka Commune and Lipnica Wielka Commune. The assessment of the tourist potential of Polish Orawa indicates that it has many natural values, mainly related to the terrain and the massif of Babia Góra. The results of the SWOT/TOWS analysis made it possible to determine the strengths and weaknesses of the region, as well as opportunities and threats.The activities of local authorities have been characterized by analyzing source documents. Among other things, the commune development strategies, which included objectives relating to the development of tourism in the region. The conclusions that have been drawn concern mainly the lack of promotion of the region outside and the barriers to the development of tourism in the region.The last stage was a survey conducted among tourists who visited the Polish part of Orava. Its results are in line with previous research - the region has tourism potential, but it is not fully used to create its image.
Celem pracy jest przedstawienie potencjału turystycznego Orawy oraz ocena działań samorządu terytorialnego w kierunku wykorzystania zasobów strukturalnych i funkcjonalnych regionu do kształtowania jego wizerunku. Analizie poddane zostały dwie gminy, które w całości należą do omawianego regionu – Gmina Jabłonka oraz Gmina Lipnica Wielka. Przeprowadzona ocena potencjału turystycznego Polskiej Orawy wskazuje na to, że ma ona wiele walorów przyrodniczych, związanych głównie z ukształtowaniem terenu oraz masywem Babiej Góry. Wyniki analizy SWOT/TOWS pozwoliły określić atuty i słabe strony regionu, a także szanse i zagrożenia płynące z otoczenia. Działalność władz terytorialnych została scharakteryzowana za pomocą analizy dokumentów źródłowych. Omówione zostały m.in. strategie rozwoju gmin, które zawierały cele odnoszące się do rozwoju turystyki w regionie. Wnioski jakie zostały wysunięte dotyczą w główniej mierze braku promocji regionu na zewnątrz oraz barier w rozwoju turystyki w regionie. Ostatnim etapem były badania ankietowe przeprowadzone wśród turystów, którzy odwiedzili polską część Orawy. Jej wyniki pokrywają się z wcześniejszymi badaniami – region ma potencjał turystyczny, lecz nie jest on w pełni wykorzystany do kreowania wizerunku.