Tytuł pozycji:
Secondary ecoliterature. Eco-literature and climate activism in Polish language lessons in elementary school.
- Tytuł:
-
Secondary ecoliterature. Eco-literature and climate activism in Polish language lessons in elementary school.
Wtóra ekoliteratura. Ekoliteratura i aktywizm klimatyczny na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej
- Autorzy:
-
Wróblewska, Weronika
- Słowa kluczowe:
-
literatura ekologiczna, aktywizm klimatyczny, kryzys klimatyczny, edukacja ekologiczna, szkoła podstawowa, edukacja polonistyczna, aktywizm
Ecological literature, climate activism, climate crisis, environmental education, elementary school, Polish education, activism
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Edukacja ekologiczna coraz częściej pojawia się w przestrzeni szkolnej. Odnosi się ona do kształtowania podstaw społecznych oraz poglądów dotyczących spraw środowiskowych. W niniejszej pracy sprawdzono, jaki wpływ na uczniów ma ekoliteratura, jak również to, czy czują oni potrzebę angażowania się w działania związane z aktywizmem klimatycznym. Kluczowy dla całej rozprawy był przegląd badań dotyczących obecności literatury ekologicznej w przestrzeni szkolnej. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym z nich odpowiadam na pytanie czym jest edukacja ekologiczna oraz aktywizm klimatyczny. Przywołane zostały również propozycje lekturowe, możliwe do wykorzystania na lekcjach języka polskiego, które zostały sklasyfikowane w trzech kategoriach wiekowych (nauczanie początkowe, klasy IV -VI, klasy VII – VIII). Drugi rozdział odnosi się do analizy przeprowadzonego przeze mnie badania ankietowego, wśród uczniów klas VI-VIII szkoły podstawowej. Wyniki badania pozwoliły na zaprezentowanie w trzeciej części rozprawy autorskich projektów materiałów edukacyjnych oraz projektów scenariuszy zajęć. Ich celem jest wskazanie możliwych sposobów wprowadzania edukacji ekologicznej na lekcjach języka polskiego. Zaproponowane narzędzia skupiają się na rozwijaniu inteligencji emocjonalnej uczniów, ich wrażliwości oraz empatyczności względem problemów społecznych.
Ecological education is increasingly appearing in the school environment. It refers to the formation of social foundations and views concerning ecological issues. This study examined the impact of eco-literature upon students, as well as whether they feel the urge to be involved in activities related to climate activism. Crucial to the entire study was a review of research on the presence of eco-literature in school settings. The paper consists of three chapters. The first one answers the question of what an ecological education and climate activism is. There are also recalled reading recommendations that can be used in Polish language lessons, which are classified into three age categories ( early childhood education, grades IV -VI, grades VII - VIII). The second chapter refers to the analysis of the survey I conducted, among students of classes VI - VIII of elementary school. Results of the survey made it possible to introduce in the third part of this thesis the author's projects of educational materials and lesson scenario projects. Their aim was to indicate some possible ways of implementing ecological education in Polish language lessons. Suggested tools concentrate on developing students' emotional intelligence, sensitivity and empathy towards social problems.