Tytuł pozycji:
Cykle literatury dla młodzieży a postrzeganie wartości moralnych wśród uczniów klas ósmych szkoły podstawowej
- Tytuł:
-
Cykle literatury dla młodzieży a postrzeganie wartości moralnych wśród uczniów klas ósmych szkoły podstawowej
Cycles of literature for youth and the perception of moral values among students of the eighth grade of primary school
- Autorzy:
-
Traczyńska, Wiktoria
- Słowa kluczowe:
-
Literature for young people, moral values, youth problems, authorities, primary school,
Literatura dla młodzieży, wartości moralne, problemy młodzieży, autorytety, szkoła podstawowa
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The work is devoted to the cycles of literature for young people and the perception of moral values by pupils of the eighth grade of primary school. In the first part, the author presents the understanding of values from different perspectives and changes in the way they are perceived and defined in social discourse and literature. The role of literature in the didactic and educational process was also discussed. The author proposed literary texts, which constitute her proposal for conversations with students in the context of life values. The second part of the paper presents the results of surveys, which show what is most important in life for current eighth graders, what problems they have to face and how they define their authorities. The author also proposed three lesson scenarios that deal with important topics for current youth and are based on intervention and problem texts, so that students could propose their ideas and solutions. These proposals form the third part of this work.
Praca poświęcona jest cyklom literatury dla młodzieży oraz postrzeganiu wartości moralnych przez uczniów klas ósmych szkoły podstawowej. W pierwszej części autorka przedstawia ujęcie wartości w różnych perspektywach oraz zmiany, jakie nastąpiły w sposobie ich postrzegania i definiowaniu w dyskursie społecznym i literaturze. Omówiona została także rola literatury w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Autorka zaproponowała teksty literackie, stanowiące jej propozycję do rozmów z uczniami w kontekście życiowych wartości. W drugiej części pracy zostały przedstawione wyniki badań ankietowych, które pokazują, co dla obecnych ósmoklasistów jest najważniejsze w życiu, z jakimi problemami muszą się mierzyć oraz jak definiują oni swoje autorytety. Autorka zaproponowała również trzy scenariusze lekcji, które dotyczą ważnej dla obecnej młodzieży tematyki i są oparte o teksty interwencyjne i problemowe, aby uczniowie mogli proponować swoje pomysły i rozwiązania. Propozycje te stanowią trzecią część niniejszej pracy.