Tytuł pozycji:
Wpływ influencer marketingu w social mediach na decyzje zakupowe konsumentów
In recent years, with the development of social media, influencer marketing has gained increasing importance and has become an essential part of many companies' marketing strategies. Brands have decided to use the reach of influential online creators on social media to promote their products or services and reach their target audience. Influencers have become intermediaries between the brand and the consumer, which may affect consumer purchasing decisions. This Master’s thesis aims to examine and analyze the impact of influencer marketing in social media on consumer purchasing decisions. The paper poses the following research problem: What impact do influencer marketing activities in social media have on consumers' purchasing decisions? The research method used in this thesis was a quantitative method in the form of a diagnostic survey carried out using a self-made questionnaire. The topic was analyzed regarding consumer behavior on the market, factors and models determining consumer behavior, and the process of making a purchase decision. In the thesis, the phenomenon of influencer marketing was characterized by explaining the concept of influencer marketing, discussing its history, considering the essence, and finally, by presenting the various typologies of influencers. Own research has shown that influencer marketing is a highly effective marketing tool in social media, well known to respondents, and exerts a significant influence on consumer choices and purchasing decisions.
W ostatnich latach wraz z rozwojem mediów społecznościowych rosnące znaczenie zyskał influencer marketing, który stał się ważną częścią strategii marketingowych wielu firm. Marki zdecydowały się wykorzystać zasięgi wpływowych twórców internetowych w social mediach, aby promować swoje produkty lub usługi i dotrzeć do docelowej grupy odbiorców. Influencerzy stali się więc pośrednikami między marką a konsumentem, co może mieć wpływ na ich decyzje zakupowe. Celem pracy magisterskiej jest zbadanie i przeanalizowanie wpływu influencer marketingu w social mediach na podejmowanie decyzji zakupowych przez konsumentów. W pracy postawiono następujący problem badawczy: Jaki wpływ mają działania influencer marketingu w social mediach na decyzje zakupowe konsumentów? Metodą badawczą wykorzystaną w pracy była metoda ilościowa w formie sondażu diagnostycznego przeprowadzona za pomocą autorskiego kwestionariusza ankiety. W trakcie analizy tematu omówione zostały zachowania konsumentów na rynku, czynniki i modele determinujące zachowania konsumentów oraz sam proces podejmowania decyzji o zakupie. W pracy scharakteryzowano także zjawisko influencer marketingu począwszy od wytłumaczenia pojęcia jakim jest influencer marketing, omówienia jego historii, uwzględnienia istoty, kończąc na przedstawieniu rozmaitej typologii influencerów. Badania własne wykazały, że influencer marketing to narzędzie marketingu o dużej skuteczności w mediach społecznościowych, a także dobrze znane respondentom i wywierające istotny wpływ na wybory i decyzje zakupowe konsumentów.