Tytuł pozycji:
Young consumers attitudes towards greenwashing practices on product’s labels
XXI wiek jest czasem dynamicznego rozwoju rynku produktów oznakowanych jako ekologiczne. Konsumenci przejawiają skłonność do zakupu tych produktów mimo że nie do końca wiedzą czy w rzeczywistości są one produktami ekologicznymi, oraz co oznacza sformułowanie „ekologiczne”. Praca ma na celu usystematyzowanie wiedzy z zakresu greenwashingu na poziomie produktowym oraz postaw jakie konsumenci przyjmują, wobec tego zjawiska. Postanowiono zbadać, czy konsumenci potrafią rozpoznać greenwashing oraz czy wiedza na tematy związane z ekologią różnicuje te zdolność. Ponadto zbadano jak ujawnienie greenwashingu wpływa na postawy konsumentów wobec produktu w szczególności w kontekście decyzji nabywczych. Cel osiągnięto dzięki krytycznemu przeglądowi literatury oraz badaniom empirycznym z wykorzystaniem techniki CAWI. Ustalono, że konsumenci niezależnie od swojej wiedzy na tematy związane z ekologią nie są w stanie rozpoznawać greenwashingu. Ujawnienie stosowania greenwashingu wpływa negatywnie na postawy konsumentów, spornym pozostaje jednak wpływ greenwashingu na decyzje nabywcze.
The XXI century is a time of dynamic development for ecolabaled product’s market. Consumers evince proclivity towards those products even though they are not certain if they are ecological and what phrase „ecological” even means. The study aims to systemize the knowledge about product level greenwashing and consumers attitudes towards this phenomenon. It was decided to examine whether consumers are able to recognize greenwashing and if consumers environmental knowledge differentiate this ability. Furthermore, it was examined how greenwashing’s exposure affects consumers attitudes towards the product particularly in terms of purchasing behaviour. The objectives were achieved thanks to the critical literature review and empirical research by the CAWI technique. It was established that consumers regardless of their environmental knowledge are unable to recognize greenwashing. Greenwashing’s exposure negatively affects consumer’s attitudes, however greenwashing’s effect on purchasing behaviour remains debatable.