Tytuł pozycji:
Personalized advertising on the Internet as a marketing communication tool in algorithmic culture
Personalization of online advertising is one of the common ways to present products and brands. By setting their preferences in cookies, the user shows what they are interested in and what they are not quite interested in. Thus, it allows the display of certain advertisements that lie in the circle of its interest. Thanks to this, the ads reach the largest possible group of people potentially interested in a given product. Because of this, the aim of the work is to describe the mechanics of personalized online advertising in order to understand how online advertising affects the choice of things and the purchase decision of the potential customer. To illustrate the process, an author’s classification of personalized ads is introduced, taking into account such factors as theme, message, age, location and personal data.In addition, the work shows changes in advertising spots, because of their adaptation to the personalization strategy. The analyses are based on media and marketing literature.
Personalizacja reklam internetowych jest jednym z powszechnym sposobów przedstawiania produktów i marek. Użytkownik ustawiając swoje preferencje w plikach cookie pokazuje, czym jest zainteresowany, a co nie do końca go ciekawi. Tym samym zezwala na wyświetlanie określonych reklam, które leżą w kręgu jego zainteresowania. Dzięki temu ogłoszenia docierają do jak największej grupy ludzi potencjalnie zainteresowanych danym produktem. Z uwagi na to, celem pracy jest opis mechaniki personalizowanych reklam w Internecie, aby zrozumieć, w jaki sposób reklamy online wpływają na wybór rzeczy oraz podjęcie decyzji zakupowej przez potencjalnego klienta.Dla zobrazowania procesu wprowadzona zostaje autorska klasyfikacja reklam personalizowanych uwzględniająca takie czynniki jak tematyka, przekaz, wiek, lokalizacja oraz dane osobiste. Ponadto praca obrazuje zmiany spotów reklamowych pod wpływem dostosowywania ich do strategii personalizacji. Przeprowadzane analizy opierają sięna literaturze medioznawczej oraz marketingowej.