Tytuł pozycji:
Challenges of working with children with refugee experience in the narratives of early childhood education teachers
- Tytuł:
-
Challenges of working with children with refugee experience in the narratives of early childhood education teachers
Wyzwania w pracy z dziećmi z doświadczeniem uchodźstwa w narracjach nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
- Autorzy:
-
Doropowicz, Natalia
- Słowa kluczowe:
-
early childhood education teacher, refugee, challenges, refugee experience, children, work, early childhood education
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, uchodźstwo, wyzwania, doświadczenie uchodźstwa, dzieci, praca, edukacja wczesnoszkolna
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wybuch wojny na Ukrainie sprawił, że od lutego 2022 roku ludność ukraińska zaczęła masowo opuszczać swój kraj. Większość rodzin ukraińskich znalazła swój azyl w Polsce. Tak duża ilość ludności ukraińskiej sprawiła, że Polska stanęła przed różnymi nowymi wyzwaniami dotyczącymi uchodźców. Polskie szkoły przyjęły ok. 182 tysięcy uczniów ukraińskich w roku szkolnym 2021/2022. Tak duża ilość uczniów uchodźczych nie mogła przejść obojętnie dla polskiego systemu oświaty. Niniejsza praca jest próbą odpowiedzi na pytanie ,,Jakie wyzwania w pracy z dziećmi z doświadczeniem uchodźstwa stoją przed nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej w ich narracjach?''. W badaniu przeprowadzonym metodą wywiadu uczestniczyło 15 nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej ze szkół kieleckich, krakowskich i podkrakowskich. Część teoretyczna pracy skupia się na osobie i pracy nauczyciela. Została w niej przedstawiona tematyka kompetencji, również kompetencji międzykulturowych nauczycieli oraz ich przygotowanie w świetle standardów kształcenia. Autorka przyjrzała się również specyfice pracy dydaktyczno - wychowawczej nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej poruszając takie zagadnienia jak kształcenie zintegrowane oraz program profilaktyczno - wychowawczy szkoły. Ostatni rozdział części teoretycznej dotyczy sytuacji prawnej ukraińskich dzieci z doświadczeniem uchodźstwa w polskiej szkole. Został w nim zawarty przegląd najważniejszych dokumentów określających naukę dzieci uchodźczych w polskich szkołach. Autorka przyjrzała się również pojęciu uchodźstwa w literaturze. Po wywiadach z nauczycielkami można wysnuć wnioski, że polski system oświaty nie wypracował jeszcze odpowiednich narzędzi dla nauczycieli w związku z wyzwaniem edukacji dzieci uchodźczych. Przedstawione również zostały rekomendacje jak można ułatwić nauczycielom naukę i pracę z dziećmi z doświadczeniem uchodźstwa.
The outbreak of war in Ukraine caused the Ukrainian population to leave their country en masse from February 2022. Most Ukrainian families found asylum in Poland. Such a large number of refugees made Poland face various new challenges regarding refugees. Polish schools accepted about 182 thousand Ukrainian pupils in the school year 2021/2022. Such a large number of refugee students could not be indifferent to the Polish education system. This paper attempts to answer the question, 'What challenges do early childhood education teachers face in their narratives when working with children with refugee experience?''. The survey was conducted with the participation of 15 teachers of early childhood education from schools in Kielce, Kraków and the suburbs of Kraków. The theoretical part of the work focuses on the person and the work of the teacher. It presents the subject of competences, also intercultural competences of teachers and their preparation in the light of educational standards. The author also looked at the specifics of the didactic and educational work of the teacher of early school education, raising such issues as integrated education and preventive and educational program of the school. The last chapter of the theoretical part deals with the legal situation of Ukrainian children with the experience of exile in a Polish school. It contains an overview of the most important documents defining the education of refugee children in Polish schools. The author also looked at the concept of exile in literature. After interviews with teachers, it can be concluded that the Polish education system has not yet developed appropriate tools for teachers in connection with the challenge of educating refugee children. Recommendations on how to make it easier for teachers to study and work with children with refugee experience were also presented.