Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Theme of Madness in the Bloody Novel. The Interpretation of the Selected Texts

Tytuł:
The Theme of Madness in the Bloody Novel. The Interpretation of the Selected Texts
„Motyw szaleństwa w krwawej powieści. Interpretacja wybranych utworów”
Autorzy:
Łępa, Gabriel
Słowa kluczowe:
krwawa powieść, powieść grozy, powieść gotycka, romaneto, szaleństwo
bloody novel, gothic novel, horror novel, romaneto, madness
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of this bachelor’s thesis is to describe the theme of madness that can be found in so-called gothic novels and to explain why is used by authors.The bloody novel is the literary genre that owes its name to Josef Váchal, a popular Czech writer, poet and painter. It is characterized by the lower level of language and by the fact that one will not find much blood in it.In the first chapter, which is an introduction, I try to define the "the bloody novel” and to present the history of this genre (and related genres, such as Arbes’s Romaneto) based on texts, articles or books written by Sabina Pytel, Piotr Gierowski, Jacek Baluch, Margareta Grigorová, Jaroslava Janáčková or Patrycjusz Pajak.The second chapter, if one can say so, is "the crème de la crème" of the entire bachelor's thesis. It contains interpretations of selected works from Jagodzinski's anthology. Here I emphasize mental illness, especially the madness and behaviors associated with it, such as marasmus, apathy or anxiety.

Celem niniejszej pracy licencjackiej jest opisanie motywu szaleństwa, występującego m.in. w tzw. powieściach gotyckich, oraz wyjaśnienie, w jakim celu jest on wykorzystywany przez autorów. Krwawa powieść to gatunek literacki, który swoją nazwę zawdzięcza Josefowi Váchalowi, popularnemu czeskiemu pisarzowi, poecie i malarzowi. Charakteryzuje się on raczej niższym poziomem językowym i wbrew pozorom tym, że nie znajdziemy w niej zbyt wiele krwiW pierwszym rozdziale, będącym wprowadzeniem, staram się zdefiniować "krwak", a także przedstawić historię tego gatunku (i gatunków pokrewnych, takich jak Romaneto Arbesa) na podstawie prac, artykułów czy książek m.in. Sabiny Pytel, Piotra Gierowskiego, Jacka Balucha, Margarety Grigorovej, Jaroslavy Janáčkowej czy Patrycjusza Pająka. Rozdział drugi, jeśli można tak powiedzieć, jest "crème de la crème" całej pracy licencjackiej. Zawiera interpretacje wybranych utworów z antologii Andrzeja Jagodzińskiego. Kładę tu nacisk na choroby psychiczne, zwłaszcza szaleństwo i zachowania z nim związane, takie jak marazm, apatia czy lęk. W ostatnim rozdziale, będącym podsumowaniem całej pracy, dowiadujemy się, czym kierują się autorzy, wykorzystując motyw szaleństwa, a także jaką funkcję pełni rodzaj narracji typowy dla takich utworów.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies