Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Medialny wizerunek europejskiego kryzysu uchodźczego w przekazie Politico Europe w latach 2015 i 2022

The goal of this thesis was to research how the pan-European medium Politico Europe created and promulgated the image of the refugee crisis in two periods of its highest intensity. The quantitative and qualitative research has been preceded by the query of scientific literature, and the theoretical part of the thesis recapitulates the existing knowledge and data useful while designing the research instrument. For this purpose, in the first chapter of the thesis, the author focused on the summary of knowledge about the European public sphere, the history of the euro-narrative, and the characteristics of European media to understand the media landscape of the EU and to explain the dependencies and differences between national public spheres. The second chapter contains a description of the internal diversity of the EU, the processes of creating its structures, the state of integration, and migration policy. The third chapter of the theoretical part is a recapitulation of knowledge about migration and contains descriptions of typologies of reasons and kinds of it, embedding refugeeism into the context of migration as a phenomenon. It also contains information about the genesis of the refugee crisis that is subject to research conducted in the thesis. The fourth chapter is an empirical research chapter. It contains a detailed description of the created and used research instrument, the conceptualization of definitions, and the criteria for the sample selection. In the chapter, the author has also included an analysis of gathered figures alongside conclusions and observations drawn on the researched topic.The quantitative and qualitative analysis of the Politico Europe publications with the use of analytical categories enabled the author to describe similarities and differences observed in how the refugee crisis was framed and described in its two different stages. The conclusions in the thesis contain a summary of how the refugee crisis’ image was different in the case of mass migrations from Syria, Afghanistan, and North Africa from the refugee crisis’ image during a mass migration from Ukraine. The conducted research enabled describing of how the elements of building the narrative contribute to the broadcasted media image via case study analysis by showing what persuasive potential the individual elements of the media discourse have.

Celem niniejszej pracy magisterskiej było zbadanie tego, jak paneuropejskie medium Politico Europe kreowało i upowszechniało wizerunek kryzysu uchodźczego w dwóch okresach jego największej intensywności. Badania ilościowe i jakościowe poprzedzone zostały kwerendą literatury naukowej, a część teoretyczna niniejszej pracy stanowi rekapitulację zastanej wiedzy i danych, które przydatne okazały się w procesie budowania narzędzia badawczego. Dlatego też w pierwszym rozdziale pracy autor skupił się na podsumowaniu wiedzy dotyczącej europejskiej sfery publicznej, historii euronarracji i charakterystyki mediów europejskich w celu zrozumienia krajobrazu medialnego UE, objaśnienia zależności i różnic pomiędzy narodowymi sferami publicznymi. Drugi rozdział stanowi opis wewnętrznego zróżnicowania UE, procesu tworzenia jej struktur, stanu integracji i polityki migracyjną. Trzeci rozdział części teoretycznej stanowi rekapitulację wiedzy dotyczącej migracji i zawiera opis jej typologii przyczyn i rodzajów, osadzając uchodźctwo w kontekst migracji jako zjawiska. Zawiera on także informacje na temat genezy badanego w niniejszej pracy magisterskiej kryzysu uchodźczego. Rozdział czwarty to empiryczny rozdział badawczy. Zawiera on dokładny opis zaprojektowanego i wykorzystanego narzędzia badawczego, konceptualizację definicji i kryteria doboru próby. W rozdziale tym autor umieścił też analizę z podsumowaniem zebranych danych liczbowych, a także wnioski, jakie udało się wysunąć na badany temat.Ilościowa i jakościowa analiza zawartości treści publikowanych przez Politico Europe z wykorzystaniem klucza kategoryzacyjnego umożliwiła autorowi opisanie podobieństw i różnic, jakie zaobserwowano w sposobie uramowienia i opisu kryzysu uchodźczego w dwóch fazach jego trwania. Tym samym wnioski z niniejszej pracy zawierają także podsumowanie tego, na jakich płaszczyznach różny był wizerunek kryzysu uchodźczego w przypadku masowych migracji z Syrii, Afganistanu i Afryki Północnej od wizerunku kryzysu podczas masowej migracji z Ukrainy. Badania umożliwiły także opisanie tego, w jaki sposób wykorzystane w mediach elementy narracji składają się na relacjonowany w mediach wizerunek, pokazując poprzez studium przypadku, jaki potencjał perswazyjny zawierają poszczególne elementy dyskursu w mediach.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies