Tytuł pozycji:
Zarządzanie różnorodnością jako element strategii CSR - studium przypadku Allegro
The aim of this study is to present the actions essential for effective diversity management (DM), which companies can undertake within the framework of their corporate social responsibility strategy. In the era of rapidly changing environment and increasing stakeholders’ expectations, incorporating the aspect of diversity into management processes is attracting significant interest among scholars, as well as entrepreneurs, who are beginning to recognize it as a crucial factor in gaining a competitive edge. The thesis consists of three chapters. The first one presents the theoretical perspective on CSR, its evolutionary stages and a range of arguments put forth by proponents and opponents of the idea. The next part delves into the essence of diversity, the origin of the DM concept, as well as potential benefits and barriers to its effective implementation. The third chapter encompasses the analysis of DM practices as a component of Allegro’s corporate social responsibility strategy, along with an assessment of their efficacy in promoting equality in the workplace and cultivating a positive organisational image. The work is based on a literature review, scientific articles and internet sources. An empirical verification of gathered information was conducted through a case study, which focused on analysing the actions promoting diversity in the workplace undertaken by Allegro company.
Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie działań istotnych dla efektywnego zarządzania różnorodnością, jakie przedsiębiorstwa mogą podejmować w ramach strategii społecznej odpowiedzialności. W dobie dynamicznie zmieniającego się otoczenia i rosnących oczekiwań inkorporowanie aspektu różnorodności do procesów zarządzania zyskuje znaczne zainteresowanie wśród badaczy, jak i samych przedsiębiorców, którzy zaczynają dostrzegać w nim kluczowy czynnik zdobywania przewagi konkurencyjnej. Całość pracy składa się z trzech rozdziałów. Pierwszy z nich prezentuje ramy teoretyczne CSR, etapy jej ewolucji oraz argumenty wysuwane przez zwolenników i przeciwników idei. W kolejnej części przedstawiono istotę różnorodności, genezę koncepcji zarządzania różnorodnością oraz potencjalne korzyści i bariery na drodze jej skutecznej implementacji. Rozdział trzeci obejmuje analizę praktyk DM stanowiących komponent strategii społecznej odpowiedzialności Allegro oraz ocenę ich skuteczności pod względem wspierania równości szans w miejscu pracy i kreowania pozytywnego wizerunku organizacji. Praca powstała w oparciu o przegląd literatury i artykułów naukowych oraz źródła internetowe. Przeprowadzono weryfikację empiryczną zebranych informacji na drodze studium przypadku, które skupiało się na analizie działań promujących różnorodność w miejscu pracy podejmowanych przez firmę Allegro.