Tytuł pozycji:
Organizational culture as one of the elements affecting the motivation of employees of the Z generation
Celem niniejszej pracy jest identyfikacja roli i znaczenia kultury organizacyjnej jako jednego z elementów zwiększających motywację pracowników pokolenia Z. Dla młodych dorosłych, dopiero wkraczających na rynek pracy, duże znaczenie mają wszystkie czynniki, które wpłyną na ukształtowanie ich świadomości i doświadczenia w środowisku zawodowym. Na podstawie przywołanych w pracy źródeł literatury udowodniono, że kultura organizacyjna stanowi integralną część działalności każdej organizacji, a funkcjonowanie bez niej nie byłoby możliwe. W niniejszym opracowaniu skupiono się więc na kulturze organizacyjnej, która jako jeden z podstawowych elementów funkcjonowania firm, powinna stanowić bodziec zwiększający motywację do pracy, szczególnie wśród przedstawicieli pokolenia Z. W pierwszej części pracy podjęto próbę wyjaśnienia pojęcia „kultura organizacyjna”, wyróżniono wszystkie jej typy oraz zwrócono uwagę na istotę przyjaznego klimatu w miejscu pracy podczas wdrażania kultury organizacyjnej. Następnie przedstawiono wybrane teorie, czynniki i narzędzia motywowania zatrudnionych. W tej części dokonano również charakterystyki przedstawicieli pokolenia Z. W ostatniej części opracowania podjęto próbę weryfikacji, czy kultura organizacyjna jest postrzegana przez przedstawicieli pokolenia Z jako jeden z elementów zwiększających motywację do pracy.
The aim of this paper is to identify the role and importance of organizational culture as one of the elements increasing motivation of employees of Z generation. For young adults who are just entering the labor market, important are all factors that will impact on formation of their awareness and experience in a professional environment. Based on literature sources, referred to in this paper, it has been proven that organizational culture is an integral part of activities of all organizations and functioning without it wouldn’t be possible. The paper focused on organizational culture which as one of the basic elements of the organization’s functioning should be an incentive that increase motivation to work, especially among representatives of Z generation. In the first part of the paper an attempt was made to explain the term ‘organizational culture’, all types of it were distinguished and attention was paid to the essence of a friendly climate in the workplace during the implementation of organizational culture. Then presented selected theories, factors and tools of motivating. This part of the paper presents also the characteristics of representatives of Z generation. In the last part of the paper, it was tried to verify whether the organizational culture is perceived by representatives of Z generation as one of the elements that increase work motivation.