Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Sensation-seeking, Self-Efficacy and Personality Traits in Relation to Motivation for Rock Climbing.

Tytuł:
Sensation-seeking, Self-Efficacy and Personality Traits in Relation to Motivation for Rock Climbing.
Poszukiwanie doznań, Samoskuteczność i Cechy Osobowości, a Motywacja do Uprawiania Wspinaczki Sportowej.
Autorzy:
Gajewska, Magdalena
Słowa kluczowe:
climbing, motivation, extreme sport, self-efficacy, sensation seeking, personality.
wspinaczka, motywacja, sport ekstremalny, poczucie własnej skuteczności, poszukiwanie doznań, cechy osobowości.
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of this master’s thesis revolves around the question, whether motivation to do rock climbing is connected to individual dispositions of a climber. Climbing as a sport started to gain popularity over the course of the XX century. Nowadays there can be distinguished many subcategories of this discipline, however overall, climbing is qualified as an extreme sport. In thesis below the attempt has been done to explain and find the answer, what were the main factors, which could attract people to perform in sport’ climbing.Theoretical aspects presented in this thesis were: Marvin Zuckerman’s Sensation Seeking theory, which could be further subcategorized into four scales: Thrill and Adventure seeking, experience seeking, disinhibition and boredom susceptibility; Self- efficacy theory presented by Albert Bandura, further developed by Zygfryd Juczyński and overall deliberation on motivation to do high- risks activities, particularly climbing. In order to conduct research on this topic, the tools used for this sake were: authorial tool for measuring and classification of main motivational factors to do climbing. This questionnaire was weigh against Sensation Seeking Scale SSS-V created by Marvin Zuckerman, General Self-Efficacy Scale (GSES) and Polish Adaptation of TIPI-PL. The research has been done on group of 297 rock climbers from all Poland via on-line questionnaires. The results did not to confirm any correlations between motivation to do rock climbing and years of practicing that sport and incomes. Hypothesizes that were confirmed stated correlation between motivation to do rock climbing and personal qualities according to the Big Five of Costa and Mc’Crae, self- efficacy and sensation seeking.

Niniejsza praca magisterska koncentruje się wokół zagadnienia motywacji do uprawiania wspinaczki sportowej oraz jej związku z indywidulanymi dyspozycjami badanego wspinacza. Wspinaczka jako sport zaczęła zdobywać popularność na przestrzeni XX wieku, stając się coraz bardziej popularna i egalitarna. Dyscyplina ta została całościowo zakwalifikowana jako sport wysokiego ryzyka, stąd w poniższej pracy, została podjęta próba wyjaśnienia i znalezienia odpowiedzi, co skłania ludzi, do podjęcia się takiej aktywności, a skupiono się na wspinaniu sportowym, zwanym również skałkowym. W opisanej pracy poruszane zostały zagadnienia teoretyczne, które miały za zadanie pomóc w dogłębnym zbadaniu problemu. Należą do nich: teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana, tworząca podskale i wymiary dalej opisywanego Sensation Seeking takie jak poszukiwanie grozy, poszukiwanie przeżyć, rozhamowanie i podatność na nudę; teoria poczucia własnej skuteczności zaproponowana przez Alberta Bandurę, rozwinięta przez Zygfryda Juczyńskiego oraz rozważania na temat motywacji do podejmowania się sportów ekstremalnych, w szczególności wspinania. Przeprowadzono badanie, na potrzeby którego stworzone zostało autorskie narzędzie do pomiaru oraz klasyfikacji głównych czynników motywacyjnych do uprawiania wspinaczki. Kwestionariusz ten został zestawiony z narzędziem Marvina Zuckermana SSS-V, Skalą Uogólnionej Własnej Skuteczności (GSES) oraz z Polską Adaptacją TIPI-PL. Badanie zostało wykonane na grupie 297 wspinaczy skałkowych z obszaru Polski z użyciem kwestionariuszy on-line. Uzyskane wyniki nie potwierdziły związków między motywacjami do uprawiania wspinania, a stażem uprawiania tejże aktywności oraz relatywnymi dochodami. Hipotezy, które zostały potwierdzone badania dotyczą związku czynników motywacyjnych do uprawiania wspinania, a poszczególnymi cechami osobowości wg. Wielkiej Piątki Costa i Mc’Crae, poczuciem własnej skuteczności oraz poszukiwaniem doznań wg. Marvina Zuckermana.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies