Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Transactional analysis in series and its identification by viewers

Tytuł:
Transactional analysis in series and its identification by viewers
Analiza transakcyjna w serialach i sposoby jej identyfikacji przez odbiorców
Autorzy:
Majewska, Wiktoria
Słowa kluczowe:
transactional analysis, stereotyping, mediatization, framing theory, series, fandom, Netflix
analiza transakcyjna, stereotypizacja, mediatyzacja, teoria ramowania, seriale, fandom, Netflix
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy była odpowiedź na pytanie, czy odbiorcy zauważają wykorzystanie analizy transakcyjnej (nieustannej wymiany ról życiowych: Dorosły, Rodzic, Dziecko, podczas komunikacji) w dialogach bohaterów seriali, a także zaobserwowanie ich zachowań komunikacyjnych. Badania focusowe przeprowadzono wykorzystując wybrane fragmenty serialu “One Of Us Is Lying”, dostępnego na platformie Netflix. Praca skupia się na zaprezentowaniu zagadnień, które są ściśle związane z wykorzystaniem analizy transakcyjnej w produkcjach medialnych. Składają się na nie: wszechobecna mediatyzacja, stereotypizacja - przez pryzmat której jednostki społeczne definiują obserwowany obraz medialny oraz teoria ramowania - która ukazuje przydzielanie wielu zjawisk do ściśle określonych i znanych już ram - kategorii, stanowiących pewnego rodzaju normy porządkujące życie społeczne. Część teoretyczna pracy ujmuje także specyfikę seriali oraz grup fanowskich, tworzących społeczność wokół określonego produktu medialnego.

The aim of this study was to answer the question of whether viewers perceive the use of transactional analysis (continuous exchange of life roles: Adult, Parent, Child) in the dialogues of TV series characters, as well as to observe their communication behaviors. Focus group research was conducted using selected excerpts from the TV series "One Of Us Is Lying," available on the Netflix platform. The paper focuses on presenting concepts that are closely related to the use of transactional analysis in media productions. These include ubiquitous mediatization, stereotyping - through which social entities define the observed media image, and framing theory - which demonstrates the allocation of many phenomena to strictly defined and already known frames - categories that serve as norms for organizing social life. The theoretical part of the study also addresses the specific nature of TV series and fan groups that form communities around a particular media product.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies